Krigshistoriens sorte hull
CASE
KUNDE
europeana
Bakgrunn
Europeana er et digitalt museum, arkiv og galleri hvor hele Europas historie er samlet og tilgjengelig for allmennheten. I Norge er det Kulturrådet som fremskaffer og fasiliteter innhold fra ulike kulturinstitusjoner i Norge og leverer dette til Europeana. Gjennom prosjektet Europeana Awareness skulle hvert land som deltok i prosjektet gjennomføre en kampanje som synliggjorde Europeana i en nasjonal kontekst og oppfordret brukere og institusjoner både til å benytte seg av innholdet som er tilgjengelig gjennom portalen og til å bidra med innhold selv. Temaet for kampanjen – «Krigshistoriens sorte hull» – var satt på forhånd. Det samme var de viktigste driverne i kampanjen, nemlig to workshops (i henholdsvis Nordland og Troms) samt to åpne dager i Statsarkivene i Trondheim og på Maihaugen på Lillehammer.
Bidrag til den norske krigshistorien
The overall aim of the project was to build awareness in Norway of Europeana as well as to highlight Europeana in a national context and encourage users to make use of the content available through the portal. In addition, they would also like to encourage people to contribute content themselves.
Starting from a relatively narrow topic - the Second World War in Northern Norway and Finnmark as well as the black holes of war history, and that the workshops were to be held respectively at the Árran Lule Sami center and at the Nord-Troms museum - it was decided to include several of the archives around the country. This move was made to make the campaign relevant and interesting for regional and local media across large parts of the country, as well as to give the campaign greater national relevance. The strategic choice that was made to make the campaign relevant enough locally ended up with eleven archives participating, which in turn greatly contributed to the achievement of the objectives. In addition to the fact that traditional regional and local media were important, we also made an early decision that NRK's district broadcasts would be important for the project - particularly with regard to the workshops, but also for the open days in the archives.
Sterk økning I kjennskap til europeana
Kampanjen oppnådde og oversteg målet om økning av kjennskap til Europeana. I tillegg bidro den til mye oppmerksomhet i lokale medier og kronen på verket var dekning på NRKs lokalsendinger og NRK Kulturnytt. Videre førte kampanjen til stor økning i antall følgere i sosiale medier, samt godt oppmøte på workshops og de åpne dagene.