Hjem til jul
CASE
KUNDE
Flytoget
Bakgrunn
En av Flytogets ambisjoner er å være en synlig representant og vertskap når noe skjer i Oslo. Veldig ofte representerer dette større arrangementer i hovedstaden, for eksempel Oslo Marathon, EuroPride eller Fredsprisutdelingen. Denne gangen ønsket Flytoget derimot å gjøre noe ekstra for de reisende som faktisk returnerer hjem til Oslo i forkant av julehøytiden.
Hanne Krogh tok passasjerene hjem til jul
Det er noe helt spesielt ved det å reise hjem til jul. Flytoget vet at veldig mange av deres passasjerer, i dagene før jul, har vært lenge borte og ser frem til å komme hjem. Med dette som bakteppe ønsket Flytoget å gi de hjemreisende en varm velkomst i forkant av julehøytiden. Med overraskende og spontan julesang – stemt i av Hanne Krogh, en av Flytogets ansatte og tilhørende kor skapte de en helt spesiell julestemning for de tilfeldige reisende på en av Flytogets avganger denne dagen i desember. Det var viktig at initiativet fikk en stemningsfull, overraskende og autentisk fremtoning – elementer som er viktige for organisk deling i sosiale medier.
Overraskelsen ble tatt opp av skjulte kameraer og fant sted på Flytogets faktiske avganger. Resultatet ble et digitalt julekort som Flytoget senere delte på deres interne arrangement og i egne kanaler (Facebook og YouTube).
Flytogets video sett av over 150 000 på YouTube
Videoen ble delt i både egne kanaler og flere spredningssider tok saken. Videoen skapte 16 000 engasjement (likes, kommentarer og delinger) i egne kanaler. I tillegg ble videoen eksponert for 3,3 millioner mennesker og sett 201 000 ganger i løpet av ti dager. Den resulterte også i 36 saker på nett, deriblant redaksjonelle saker i nettaviser og øvrige nettsteder som delte videoen. Filmen nådde også frem til nordmenn i utlandet.
Grepet med å inkludere en av Flytogets egne ansatte førte dessuten til stor intern stolthet. Videoen ble delt med stor engasjement av Flytogets egne ansatte.