A Juicy Breakfast
CASE
KUNDE
Sunniva
Hvordan kan man koble frokost, en god start på dagen, fest og juice sammen? Jo, på den største frokostfesten vi har.
Sunniva ville slå et slag for den sunne 17. mai-frokosten, og ikke minst barn i korps som hver 17. mai står opp før hanen galer, for så å spenne på seg de blanke lakkskoene og bruke hele dagen sin på å skape ekte høytidsstemning med marsjer og fanfarer i barnetog over det ganske land.
Bakgrunn
Alle landets korpsmiljøer drives på dugnad, og korpsene sliter i likhet med idretten med å skaffe seg midler til å opprettholde aktivitet i korpsene. Det er ofte vanskelig å skaffe inntekter til korpsturer og nye instrumenter, og det er begrenset hvor mange kake-lotterier man kan ha i løpet av et år.
Sunniva Drikker bestemte seg for å hedre de som står på år etter år, ved å gi barnekorps over hele landet en god start på en lang dag med sunn og deilig Sunniva juice. I tillegg kunne fem av korpsene som meldte seg på vinne 10.000 kroner til korpskassa.
Løsningen
Sunniva Drikker evnet å skape stort engasjement i sosiale medier da de tok tak i den tradisjonsrike 17. mai-frokosten og oppfordret alle barnekorps i Norge til å dele sine frokostbilder fra nasjonaldagen. Sammen med Norges Musikkorps Forbund(NMF) ønsket de å nå ut til barnekorps og i tillegg sponse Sunniva juice til deres grytidlige, felles 17. mai-frokost.
Korpsmiljøene er ikke bortskjemte, hverken med sponsing eller oppmerksomhet, så denne kampanjen ville de gjerne være med på. Samtidig som den kunne engasjere korpsfolket, ville den også være med på å synliggjøre Sunnivas juice som en del av et sunt kosthold og en god frokost. Sunniva Drikker oppfordret også til å sende inn kreative bildebidrag av korpsenes 17.mai-frokost på deres Facebook-side.
Resultat
I løpet av to dager ble påmeldingen fylt av korps fra hele landet som ville ha Sunniva juice til korpsfrokosten. Deretter kom det inn over 100 bildebidrag på Sunniva’s egen Facebook-side og på Instagram av frokoster på selve nasjonaldagen. Konkurransen bidro også til stort engasjement i lokale medier og på de forskjellige korpsenes hjemmesider, og rekkevidden i sosiale medier var imponerende. At denne kampanjen var så suksessfull sier noe om engasjementet i korpsmiljøet. Der lever dugnadsånden i beste velgående, og det håper vi den fortsetter å gjøre. En 17. mai uten korpsmusikk hadde nemlig ikke vært det samme, men uten mat og drikke duger korpsene ikke.