Slik fikk Janssen oppmerksomhet i et konkurranseutsatt jobbmarked
CASE
KUNDE
Janssen
PRISER
2023
ÅR
Certificate of Excellence - In2 SABRE Awards 2024 (Social Publishing/Blog)
I en bransje med strenge retningslinjer for ekstern kommunikasjon ønsket legemiddelselskapet Janssen Norge å vise frem hva de jobber med – både til nye, mulige arbeidstakere og allmenheten. I samarbeid med PR-o utviklet de en kampanje med fokus på bedriften, de ansatte og deres jobbhverdag.
Mål
De overordnede målene med kampanjen var å tiltrekke seg flere søkere til Janssen Norges utlyste ledige stillinger og øke antall følgere på selskapets relativt nye LinkedIn-profil. I tillegg ønsket bedriften å øke kjennskapen til Janssen Norge som legemiddelselskap, og hva de gjør i den norske delen av selskapet.
Strategien tok utgangspunkt i å løfte frem menneskene som jobber i bedriften. Dette ble gjort for å gi søkerne bedre innsikt i hvordan det er å jobbe i Janssen Norge, men også for å vise frem kollegene – både dem de skal jobbe med og lederne de skal rapportere til. Siden prosjektet ble startet under pandemien, ble kampanjen også en måte å bygge stolthet blant de ansatte.
Bakgrunn
I Norge er det ulovlig å reklamere for reseptbelagte legemidler for allmenheten. Annonsering til helsepersonell må også følge strenge regler. Derfor måtte Janssen Norge tenke annerledes når de ønsket å formidle informasjon om hva de jobber med i bedriften. Resultatet ble en serie videoer om Jansen Norges ansatte og ledere. Videoene ble brukt til å øke folks kjennskap til bedriften, tiltrekke seg flere søkere i rekrutteringsprosesser og gjøre de ansatte stolte av arbeidsplassen sin.
Gjennomføring
Å produsere videoer av høy kvalitet på et lavt budsjett som representerte Janssen Norge på en god måte, krevde gode forberedelser og stødig prosjektledelse. Det var i tillegg viktig å skape gode og trygge rammer for de ansatte som skulle delta, slik at videoresultatet ble troverdig og representativt for de ansatte. PR-o var ansvarlig for å utvikle konseptet, samt pre- og postproduksjon.
Produksjonsteamet fra PR-o besto av en videoprodusent og en konsulent med god kjennskap til de ansatte i Janssen Norge. I forkant av videoinnspillingen ble det delt ut klare retningslinjer til de ansatte, slik at de visste hva de skulle gjøre. I tillegg ble det utviklet et veiledende grovmanus for å sikre bedriftens verbale identitet og en gjennomgående rød tråd i innholdet som ble produsert.
Innspillingen av videoene ble delt i to – en for de ansatte og en for ledergruppen. Videoene med de ansatte ble produsert og distribuert først, etterfulgt av videoene med lederne. Innholdet ble publisert på LinkedIn og brukt i målrettede annonser.
Resultater
Videoene ble publisert over en periode på 18 måneder. I denne perioden doblet Janssen Norge antall følgere på LinkedIn-profilen sin. Videoene presterte også godt som annonser på LinkedIn, med en CPC på mindre enn halvparten av gjennomsnittskostnaden på LinkedIn og en CTR på 1.94% - fire ganger høyere enn gjennomsnittet for sponsede videoer.
Videoannonsene ble også brukt til å markedsføre aktuelle stillingsannonser, noe som gir søkerne et bedre inntrykk av bedriften, de ansatte og ledergruppen. Dette førte i snitt til at Janssen Norge fikk flere søkere enn tidligere. Flere relevante kandidater tok også kontakt for å diskutere stillinger som ikke var utlyst.
Prosjektet og kampanjen med fokus på bedriften, de ansatte og deres jobbhverdag er nå blitt noe flere ansatte ønsker å være en del av. Dette gjør at bedriften enkelt kan gjenta suksessen.