Forventningsfull lansering

CASE

KUNDE

SONOS


2024

ÅR


Hele verden ventet spent da det anerkjente høyttalerselskapet Sonos skulle lansere hodetelefoner for første gang. I mai ble ryktene bekreftet, Sonos Ace ble lansert og med vår hjelp fikk Sonos vist frem det de har jobbet med de siste årene til nordiske medier.

Mål

Hovedmålet med lanseringen av Sonos Ace var å skape oppmerksomhet rundt Sonos sitt nye familiemedlem gjennom så mye presse, omtale og testing som mulig. I tillegg ville samarbeid med influensere øke bevisstheten av Sonos Ace i sosiale medier. Ace åpnet også opp for mer synlighet i livsstilsmagasiner med mote i fokus, da øretelefonene kan være med å heve stilen.

Bakgrunn

Sonos har i lang tid vært kjent for sine multirom-høyttalere som kobles opp mot Wi-Fi-nettverket hjemme. Våren 2024 gikk selskapet inn i en helt ny kategori; personlig lytting, og markerte med det en etterlengtet inntreden i kategorien.

Med lanseringen av Sonos Ace ville selskapet vekke interessen til gamle og nye Sonoskunder. Hodetelefonene kombinerer Sonos’ velkjente lydkvalitet i et lekkert design på lette 312 gram. Sonos Ace skiller seg fra konkurrentene ved å la brukeren oppleve ekte hjemmekino med surroundlyd samtidig som resten av familien ikke blir brydd, ved at brukeren kan skifte om lyden fra en Sonos-lydplanke til hodetelefonene.  

Gjennomføring

Vi startet forberedelsene til lanseringen av Sonos Ace ved å invitere journalister til et fysisk pressearrangement i København i starten av mai. Prioriterte journalister fra Danmark, Sverige, Norge og Finland var invitert til å få en sniktitt og gjennomgang av det nye produktet, samt muligheten til å stille spørsmål til Sonos sine representanter som var tilreisende fra forskjellige steder i Europa.

PR-operatørene var med som den nordiske PR-sjefens høyre hånd, og hjalp til med invitasjoner, booking og arrangementsflyt på location. Totalt hele 22 journalister fra viktige tech-medier rundt om i Norden var med på fremvisningen i København: tre journalister som hadde reist fra Sverige, tre fra Finland, fem fra Norge og elleve journalister fra Danmark.

Etter lanseringen fortsatte vi arbeidet med å nå ut til livsstilsmedier og norske influensere for å opprettholde fokuset på Sonos Ace. Det var viktig å variere hvilke profiler som fikk tilsendt hodetelefonene, og lande avtaler med artister, moteprofiler og sportsentusiaster.

Resultater

Lanseringen resulterte i veldig positive tester hos tech-mediene, med et gjennomsnitt på 4/5 stjerner, og stor synlighet i livsstilsmediene. Så langt har lanseringen av Sonos Ace hatt en rekkevidde på over 15 millioner i Norge.

Influensersamarbeidene pågår fortsatt, og foreløpig har vi sett flere entusiastiske delinger av Sonos Ace hos profilene.

Neste
Neste

Slik fikk Janssen oppmerksomhet i et konkurranseutsatt jobbmarked