Foto: eCarExpo

Foto: eCarExpo

Europas største elbilmesse til Norge

CASE

KUNDE

eCarExpo


2024

ÅR


Foto: eCarExpo

Mål

eCarExpo har som mål å være et opplevelsessenter hvor de besøkende får mulighet til å oppleve Norges største utstilling av elbiler og en rekke nybillanseringer, men også anledningen til å prøvekjøre sin neste elbil. I tillegg ønsker messen å gi de besøkende kunnskap om og innblikk i hele økosystemet rundt elbilen. eCarExpo ønsket å tiltrekke seg internasjonale bilprodusenter, leverandører i elbilens univers, journalister og meningsbærere – alle som kan krype og gå med interesse for elektrifiserte kjøretøy – til bransje- og pressedagen. Men også besøkende til publikumsdagene.

Bakgrunn

Den svenske elbilmessen eCarExpo har siden etableringen i 2016 gått fra å være en messe for et smalt segment, til å bli Europas største nybilmesse. Etter 16 gjennomførte messer i Stockholm, Gøteborg og København, skulle messen i 2023 til Tallin i Estland. I begynnelsen av 2024 skulle messen arrangeres i Norge – et av verdens mest modne elbilmarkeder – for første gang.

Foto: eCarExpo

Gjennomføring

Nyhetene om at eCarExpo Oslo skulle arrangeres i Nova Spektrum på Lillestrøm, ble kjent i februar 2023 – et helt kalenderår før arrangementet ble avviklet. Deretter gikk vi gang med research og la en PR- og aktivitetsplan med oppstart fire måneder før messen.

I første omgang utviklet vi en undersøkelse sammen med analyseselskapet YouGov. Spørsmålene gikk til målgruppen – de med kjennskap og interesse for elbil, og som hadde eller vurderte ny elbil. Funnen i undersøkelsen brukte vi som underlag til flere pressmeldinger, som ble distribuert til en kuratert medieliste. Vi holdt i tillegg løpende kontakt med flere viktig utstillere, og sørget for at vi fikk kjørt ut bilprodusentenes lanseringsnyheter, men også at eCarExpo merkevare fikk god plassering i bilprodusentens egne pressemeldinger. Vi samlet også høydepunktene fra seminarprogrammet som var spekket med kunnskap og samtaler, der blant andre Samferdselsminister Nygård var aktiv, i en egen pressemelding.

Slik fikk vi over tid formidlet at messen kunne by på hele 14 elbilpremierer, stilte med 22 elbiler til prøvekjøring og hadde et seminarprogram med faglig sterkt innhold over flere dager. Om lag fire uker før arrangementet, inviterte vi journalister fra medielisten, men også lokale, regionale og nasjonale medier. På elbilmessens åpningsdag ble samtlige akkrediterte journalister ønsket velkommen av PR-o. Vi bisto med øvrig informasjon om bransje- og pressedagen, og ga tilgang til redigerings- og presserom.

Foto: eCarExpo

Resultater

Pressemeldingene, samarbeidet med utstillere og bilprodusenter og utsendelse av invitasjoner sørget for at messen fikk god mediedekning før selve avviklingen. Hovedtrykket og hyppigheten av utsendelsene ble lagt til ukene før messeåpningen. Det ga gode resultater. På bransje- og pressedagen møtte 45 påmeldte journalister opp, og til sammen fikk eCarExpo nærmere 100 medieklipp med en reach på *17.4 millioner. Elbilmessens oppmerksomhet var godt spredt utover i tid, men i uken før og ukene etter kunne vi se interessen øke. Messen og eCarExpos merkevare var synlig i en rekke medier – VG, TV2, Dagbladet og Finansavisen, men også regionale og lokale medier med interesse for elbil var på ballen. Elbilmessen var også synlig i en rekke nisjemedier. PR-innsatsen ga den svenske elbilmessens et godt fotfeste i det norske markedet, og tilbakemeldingen fra både utstillere og besøkende var unison – dette ville de ha mer av.

Kort tid etter avvikling ble det bestemt at eCarExpo besøker Norge også neste år.

*Tallene er hentet 29.02.2024

Forrige
Forrige

Slik fikk Janssen oppmerksomhet i et konkurranseutsatt jobbmarked

Neste
Neste

Ukjent aktør utfordrer banknorge i mediebildet