Pop-up jul

CASE

KUNDE

Rusta


2024

ÅR


Mål

Arrangere et event for journalister og influensere som både skal feire at Rusta er 10 år i Norge, samt vise frem årets julekolleksjon på en inspirerende måte. Målet var å oppnå medieoppmerksomhet, synlighet i sosiale medier og styrke kjennskap til Rusta, for både gamle og nye kunder.

Bakgrunn

Hvert år gjør Rusta en tredjedel av varehusene sine om til en stor juleavdeling, da dette er et viktig satsningsområde for dem. De siste tre årene har vi sammen arrangert juleevent for journalister og influensere, og dette ønsket Rusta å videreføre i år. Imidlertid skulle årets julevent også inkludere en feiring, for i 2024 kunne Rusta nemlig feire en stor milepæl – hele 10 år i Norge! Dette ga oss en unik mulighet til å kombinere deres tradisjonelle juleevent med en jubileumsfeiring, og skape noe som både inspirerte og overrasket.

Gjennomføring

Ettersom dette er fjerde året på rad med gjennomføring av juleevent, som i tillegg skulle kombineres med et 10 årsjubileum, så vi behovet for å tenke nytt og utvikle en idé som overrasket. I tillegg ønsket vi å gjøre noe annerledes som også involverte forbrukere, slik at alle kunne delta på feiringen.

Fremfor å åpne et nytt tradisjonelt varehus, åpnet Rusta derimot en koselig og unik pop-up julebutikk, midt i sentrum av Oslo! Her kunne alle komme innom, få inspirasjon og kjøpe utvalgte juleprodukter fra årets kolleksjon. Per dags dato er ikke Rusta til stede i Oslo sentrum (Alnabru er nærmeste varehus), noe som ga Rusta muligheten til å nå en annen kundegruppe.

Før butikken åpnet for alle, ble det gjennomført et eksklusivt julevent for journalister og influensere i butikken. I forkant av eventet ble det laget en gjesteliste, og de mottok «Hold av datoen»-invitasjon for å bygge forventninger i god tid før selve invitasjonen kom. Journalistene og frilanserne mottok også pressemateriell i forkant av arrangementet. Sammen med Rusta stylet vi lokalet, ønsket gjestene velkommen og sørget for at alt gikk etter planen.

Under presseventet fikk gjestene en forsmak på alt som hører julen til. Det første de ble møtt med var koret Fornebu Singairs, som sang julesanger utenfor butikken. Dette ga julestemning allerede ved ankomst. Inne i butikken fikk de en forhåndstitt på årets kolleksjon og mulighet til å sikre seg sine favoritter blant utvalgte produkter før julebutikken åpnet for alle. Her ble det servert blant annet deilige cupcakes, julekaker og gløgg som de kunne nyte mens de tittet i butikken og nynnet til julesanger.

Kategorisjef for julen, Carolina Nordhjelm, og daglig leder i Norge, Erlend Kramer, fortalte historier om Rustas reise gjennom 10 år i Norge, hvordan trender har endret seg, og hvilke juleprodukter- og trender som gjelder for i år.

Under presentasjonen dukket det opp nok en overraskelse – nemlig julenissen selv! Han delte ut julegaver til alle gjestene, stilte opp på gruppebilder, og vandret senere rundt på Karl Johan for å invitere forbipasserende til pop-up julebutikken.

Etter presentasjonen fikk gjestene tid til å mingle rundt for å kikke, ta bilder og stille spørsmål om kolleksjonen.

Etter juleeventet åpnet butikken for alle, og holdt åpent i tre dager slik at alle fikk muligheten til å oppleve Rustas juleunivers.

Resultater

Kombinasjonen av jubileumsfeiring og juleevent i en pop-up julebutikk midt i Oslo sentrum, viste seg å være svært vellykket. 10-årsjubileet ble kommunisert tydelig i både invitasjoner og underveis i eventet, og julekolleksjonen ble vist på en inspirerende måte.

Arrangementet skapte stor aktivitet i sosiale medier, og totalt ble det delt innhold i sosiale medier med til sammen 1 363 597 følgere på det tidspunktet.
I år hadde vi hele 60 påmeldte til eventet, og 15 redaksjoner i form av journalister og frilansere.

Selv en liten detalj som julenissen som spaserte rundt på Karl Johan midt i oktober, viste seg å være svært effektiv for å oppnå oppmerksomhet. Han bidro til synlighet for arrangementet blant både forbipasserende, i sosiale medier og i tradisjonelle medier.

I løpet av de tre dagene butikken var åpen, hadde flere hundre kunder tatt turen innom, og tilbakemeldingene var svært positive.

Fra oktober-november ble Rustas produkter nevnt og synligjort i en rekke interiør- og livsstilsmagasiner med en total rekkevidde på 7 713 220, og tallet vil øke ettersom vi er i begynnelsen av desember.

Neste
Neste

Forventningsfull lansering