Lansering av «A Perfect Planet»

CASE


KUNDE

ÅR

2021


BBC Earth


Gjennom solid planlegging og evne til å snu seg rundt, godt pressearbeid, tydelig budskapsformidling, gode samarbeidspartnere, samt et vellykket digitalt lanseringsarrangement, ble lanseringen «A Perfect Planet» en stor suksess i Norge. Dette på tross av at serien skulle vises på BBC Earth, en nisjekanal på lineær-TV.  

Bakgrunn

«A Perfect Planet» melder seg inn i rekken av storslåtte naturvitenskapelige dokumentarer på BBC Earth. Det har tatt over fire år å produsere den påkostede serien, og det har blitt filmet fra 31 land i seks kontinenter. Serien hadde også med seg sir David Attenborough som på sedvanlig vis bidro med kloke, underfundige kommentarer og gripende historiefortelling. 

I utgangspunktet var det planlagt for fysiske lanseringsarrangementer både i Norge og internasjonalt, men som det meste annet i 2020 og så langt i 2021, måtte disse gjøres om til digitale arrangement. Hvilket bød på nye utfordringer, men også muligheter, når det gjaldt innholdet og gjennomføringen av selve lanseringene. For en visuell spektakulær serie laget med banebrytende produksjonsteknologi har noe av det som har sikret begeistring for tidligere tilsvarende produksjoner, vært fysiske arrangementer med serien vist på storskjerm og med det ypperste av lyd.  

For lanseringen av «A Perfect Planet», som viser både hvor fantastisk planten vår er, men også konsekvensen av hvordan vi behandler det kan være, var en verden i kaos og unntakstilstand og en noe nedtonet lansering, dessverre, på et vis en passende ramme.  

Mål

Hovedmålsettingene var å skape interesse og forventning til serien i forkant av lanseringen, samt å styrke kjennskapen til nisjekanalen BBC Earth og sørge for at «A Perfect Planet» fikk de seertallene serien fortjente.  

Gjennomføring

Det ble klart tidlig på høsten i 2020 at det ikke ville være mulig å gjennomføre et fysisk lanseringssarrangement. Vi måtte derfor tenke nytt rundt hvordan dette best kunne gjøres digitalt for at det skulle bli interessant å delta på. I en tid hvor hjemmekontor var normen og skjermtrøttheten gjorde seg gjeldende, var nok ikke tanken på nok et møte eller arrangement på teams eller zoom, det som fristet mest i en hektisk og uforutsigbar hverdag.  

Målsettingen ble derfor å gjøre selve arrangementet så kort og relevant som mulig, holde gjestelisten eksklusiv, gi all som skulle delta muligheten til å se første episode av serien på et selvvalgt tidspunkt som passet for dem i forkant, samt at alle som deltok fikk en digital «goodiebag» med eksklusivt innhold, som «behind- the-scenes»- materiale, «bloopers» fra innspillingen, bilder og en hilsen fra sir David Attenborough.  

Tidligere generalsekretær i WWF og nåværende CEO i Rev Ocean, Nina Jensen, ledet det norske arrangementet, hvor hun i samtale med produsentene Huw Cordey og Doug Anderson, samt Tom Rowlands, filmfotograf, som også var ansvarlig for filmingen i Norge, loset alle deltakerne gjennom serien og historiene bak produksjonen. Det var også mulighet for publikum selv til å stille spørsmål underveis.  

Det var også selvsagt viktig med mediekontakt i forkant av lansering og underveis. Dette ble gjort med intervjumuligheter med produksjonen, inkludert sir David Attenborough. Vi jobbet også kontinuerlig med mediekontakt i form av pressemeldinger og deling av videomateriell både i forkant av serien og før hver episode.  I tillegg, for å lykkes med å trekke seere til  BBC Earth  holdt det ikke å kun fokusere på innholdet i serien, vi måtte også sørge for at kanalen ble godt profilert.  Kanal og sendetidspunkt ble derfor inkludert i alt av pressemateriale, både i pressemeldinger og i filmklipp fra serien.  

I tillegg inngikk vi et redaksjonelt samarbeid med magasinet Natur og Foto, som har en målgruppe interessant og relevant for BBC Earth. Sammen arrangerte vi blant annet en fotokonkurranse med Instagram som plattform, hvor vinneren fikk tilgang til eksklusiv 1:1 kursing med Rolf Steinmann, filmfotograf for «A Perfect Planet» og vinnerbildet sitt på trykk i magasinet.  

Videre inngikk vi et betalt samarbeid med fem relevante influensere som bidro med å skape blest om serien.  Med et økende behov for genuine og ekte innlegg på sosiale medier, var det viktig å finne de rette profilene som selv hadde stor interesse for serien, og et innhold som fenget deres respektive følgere. Profilene utarbeidet forskjellig, men godt innhold som resulterte i mye engasjement. 

Resultat

PR-arbeidet medførte bred dekning i nasjonale, regionale, nisje– og lokalmedier, TV, print og online, som eksempelvis NRK, VG, Dagbladet, Nettavisen, ABC Nyheter, Vi Menn, Forskning.no, Adresseavisen, MSN, Avisa Nordland, Agderposten, Dagsavisen og Klassekampen. 

Totalt hadde de redaksjonelle sakene rekkevidde på over 9 millioner og alle inkluderte kanalinformasjon og sendetidspunkt– hvilket var en viktig hovedmålsetting.  

Lanseringsarrangementet var vellykket og alle som deltok var viktige opinionsledere innen miljø, media, politikk, næringsliv og utdanning. Tilbakemeldingene fra deltakeren har vært utelukkende positive og har også resultert i positive omtaler i sosiale medier i etterkant.  

Fotokonkurransen i samarbeid med Natur og Foto skapte bra engasjement og deltakelse på Instagram, i tillegg sørget dette samarbeidet for at BBC Earth fikk anledning til relasjonsbygging med relevant innhold med en viktig målgruppe.  

Samarbeidet med influenserne fungerte også svært godt og endte med en rekkevidde på 500.000 på Instagram, med 11.000 likes og kommentarer.  

Det aller viktigste er at premieren på serien hadde nær 500% flere seere enn normalt på samme tidspunkt på BBC Earth og «A Perfect Planet» var det mest sette programmet på kanalen i hele perioden.  

Forrige
Forrige

Top Gear-lansering 2021

Neste
Neste

Høyttalerselskap spør: Plages naboen av støy?