Høyttalerselskap spør: Plages naboen av støy?
CASE
KUNDE
ÅR
2021
SONOS
Det er få emner som er så relaterbare og morsomme som rare naboer. Vi fortalte en historie om nettopp dette som samsvarte perfekt med kundens merkevare. Og – historien tok av.
Bakgrunn
Sonos prater selvfølgelig om produktene og tjenestene sine i media, men de snakker også om relaterte emner i tider uten lanseringer, programvareoppdateringer og lignende. På den måten holder selskapet seg «top-of-mind» hos både media og nordmenn flest.
I PR-operatørene blir vi derfor kontinuerlig utfordret til å fortelle historier på vegne av Sonos. I dette tilfellet måtte vi samtidig sørge for å treffe de riktige tangentene med tanke på situasjonen folk var inne i.
Vi tok naturligvis utgangspunkt i det Sonos gir til kundene sine, lydopplevelser, og den dagsaktuelle situasjonen, en sommer de fleste av oss tilbrakte hjemme. Da vi gikk sammen og idémyldret rundt kombinasjonen av lyd og «hjemmesommer», var det spesielt ett tema som matchet alle kravene våre: Naboskap. Temaet gjør det naturlig å prate om lyd (lyden av naboen), det er ekstra aktuelt når alle er hjemme og – ikke minst – det er et emne som interesserer media og folk flest.
Et godt utgangspunkt for en god historie er innsikt. I dette tilfellet valgte vi å gjennomføre en spørreundersøkelse for å finne ut hvor mye lyd vi kan lage før vi plager vettet av naboen vår.
Mål
Sonos ønsket å fortsette med å øke kjennskapen sin på en måte som understreket troverdigheten deres innen lydkvalitet, og som passet bra i annerledesåret 2020.
Gjennomføring
I utformingen av spørreundersøkelsen var det viktig for oss å få fram det gøyale og interessante, men samtidig sørge for at det samsvarte med det Sonos representerer, nemlig lydopplevelser. Vi endte derfor opp med å be folk i alle fylker om å fortelle oss hva den verste støyen en nabo noensinne hadde laget, hvor mye lyd det er innafor å lage sent på kvelden, hvilken musikk vi liker og misliker at naboen spiller, og om vi er villig til å skru ned volumet på musikken dersom vi har en høykvalitets høyttaler. På den måten kombinerte vi morsom og interessant innsikt med det produktnære på en sømløs måte.
Svarene fra spørreundersøkelsen ga oss bokstavelig talt latterkrampe, for det viste seg at nordmenn plager naboene sine med et bredt utvalg av rare lyder og heftig støy. Alt fra høy «death metal»-musikk til naboer som skriker og skyter opp raketter hver helg. Samtidig var det svært mange – hele 7 av 10 – som oppga at de var villige til å skru ned lyden dersom de hadde en høyttaler med god lydkvalitet. Vi sørget for å få alt dette med i en pressemelding hvor vi fikk vektlagt budskap om såkalt multirom (har du en høyttaler i hvert rom som kan synkronisere og spille den samme musikken, trenger du ikke skru musikken på full guffe i stua når du skal henge opp klær på vaskerommet).
I tillegg til tall fra undersøkelsen og sitater fra Sonos inviterte vi forfatteren av boka «Den jævla naboen», Olav Brekke Mathisen, til å komme med sine betraktninger rundt saken. Dette bidro til å øke troverdigheten til saken og gjøre den enda mer interessant.
Videre fikk vi på plass egne pressemeldinger for alle fylker, slik at regional- og lokalmedier i hvert eneste fylke fikk vite hvordan akkurat deres lokalbefolkning forholdt seg til naboskap og lyd. Og responsen lot ikke vente på seg. Mediene kastet seg over saken, og én journalist sa til og med at det var den morsomste pressemeldingen han noensinne hadde lest.
Resultat
Historien om Sonos-undersøkelsen spredde seg som ild i tørt gress gjennom hele Norge, og vi endte opp med over 30 artikler – som ga en fortjent rekkevidde på over en halv million. Saken ble omtalt av nasjonale medier som ABC Nyheter, regionsaviser som Østlendingen og Oppland Arbeiderblad i tillegg til flere teknologimedier. Ved å fortelle tidsaktuelle, innsiktsbaserte, lokale og gøyale historier, i tråd med kundens merkevare, skapte PR-operatørene fortjent oppmerksomhet for høyttalerselskapet Sonos, som bisto til økt kjennskap og styrket troverdighet for kunden.