Dette er lærdommene fra Cannes Lions 2024
I midten av juni sendte PR-operatørene sine to forventningsfulle vinnere til å konkurrere i den internasjonale Young Lions-konkurransen i Cannes, der de representerte Norge. I tillegg til å konkurrere, er dette en stor arena til å hente inspirasjon og nye lærdommer fra bransjefolk verden over. Her er hva våre unge talenter tok med seg hjem til Norge.
I april 2024 fikk Caroline Hording og Viktoria Bystøl Baug den gledelige nyheten om at de hadde vunnet den prestisjetunge Young Lions-konkurransen i PR-kategorien. Young Lions er en del av Cannes Lions, kjent som verdens største reklamefestival, hvor Young Lions er såkalt «VM for unge talenter». Konkurrentene må være under 30 år, og i PR-kategorien deltar man som et team på to, enten fra et PR-byrå eller in-house i en PR-avdeling i et byrå.
Årets brief i den nasjonale konkurransen kom fra bistandsorganisasjonen CARE Norge. Oppdraget var å skaffe oppmerksomhet rundt hvor mange kvinner globalt som mangler tilgang til egne penger, samt å tiltrekke flere donorer.
Ved å vinne konkurransen får man festivalpass til Cannes Lions-festivalen, hvor mange kjente selskaper og talspersoner deltar. I tillegg skal alle norske Young Lions-vinnere representere Norge og måle krefter internasjonalt mot vinnere fra andre land, ved å løse en ny brief på 24 timer. Mellom arbeidsslagene, var det også mulighet til å delta på foredrag og besøke stands fra mange ulike merkevarer. For Hording og Baug var dette en ypperlig mulighet til å samle verdifull erfaring som kan benyttes i arbeidet hjemme i Norge.
Det var mange inntrykk på turen, og her er syv lærdommer jentene tok med i bagasjen:
Dropp tunge og trege presentasjoner:
Dette kom frem under oppstarten av Young Lions-konkurransen, men er likevel verdt å ta med seg videre. En del tror at fancy og bransjerelaterte ord imponerer kunder, men sannheten er at ingen liker tunge og kjedelige presentasjoner av ideer og/eller konsepter.
Hold språket enkelt, kom raskt til poenget, og hvis du ikke kan forklare ideen på én setning, er det sannsynligvis ikke en god nok idé.
Ikke vær en NPC:
En NPC er en «non-playable character», dette er karakteren i videospill som ikke er styrt av noen som spiller. Mark Pollard, forfatter innen strategisk tenking, lærte oss at vi som jobber i den kreative bransjen, ikke skal være en NPC-karakter. Man skal være en «Main character».
For å komme med gode ideer, er man derfor nødt å skille seg ut, ikke vær den kjedelige NPC-karakteren som stanger hodet i veggen og ikke vet hvor man skal gjøre av seg.
Humor er «up and coming»:
Flere av foredragene understreket viktigheten av humor og underholdning. Det er ikke så overraskende siden humor er et virkemiddel som gir mottakeren positive følelser og gjør at budskapet huskes bedre. Hvorfor humor er så viktig fremover, stammer av at det er så mye elendighet i verden nå.
Med dagens nyhetsbilde fylt av elendighet, søker folk etter lyspunkter. «We are all humans, and we like positive emotions».
AI er kommet for å bli:
AI var et stort tema under festivalen, noe som ikke var så overraskende da det allerede har påvirket de fleste av oss både på jobb og fritid. Det var mye snakk om hvordan AI kommer til å ta over jobbene til folk, og hvor skremmende raskt det utvikler seg. Konklusjonen var likevel klar på at AI ikke kan bruke følelser på samme måte som mennesker (ennå), så menneskelige evner er fortsatt en nødvendighet. Elon Musk, en av foredragsholderne, påpekte at vi kan forvente store endringer innen det neste året, og særlig innen fem år.
Det viktigste vi tok med oss om AI er at selskapene som vil lykkes er de som effektivt maksimerer bruken av AI, at vi lærer oss å jobbe med og ikke imot.
Kreativitet er løsningen i tøffe tider:
Mange i bransjen har blitt påvirket av den økonomiske nedgangstiden, og kunder er mer tilbakeholdne med pengebruken. Det fører gjerne til usikkerhet rundt hva man kan få gjennom hos kunden. En foredragsholder fra Colombia kunne fortelle at de nesten alltid har hatt tøffe tider, her har kreativitet hjulpet dem og de har likevel skapt gode resultater til tross for begrensede ressurser.
Løsningen er derfor kreativitet – med kreativitet kan man oppnå mye, selv med små budsjetter.
Bli «bestevenn» med kunden og skap et godt team:
Langsiktige samarbeid og unike konsepter stammer fra sterke relasjoner med kunder. Dette har de oppnådd ved å ha et team som er tett på kunden, tillit til hverandre og vilje til å satse på ideer som ingen andre har prøvd før.
Samarbeid med noen som deler ditt tankesett er avgjørende for å tørre å skape noe nytt og unikt.
Skap ideer som kan utgjøre en forskjell:
Under Cannes Lions siste prisutdeling, ble alle i publikum minnet på et viktig budskap fra flere av vinnerne: «Ikke lag gode idéer bare for å vinne priser, men for å utgjøre en forskjell i verden».
Verden trenger kreative hoder for å skape ideer som kan utgjøre en forskjell, og gjøre verden til et bedre sted.
Det er mye mer som kunne blitt lagt til, men dette er essensen av all lærdom våre unge løver fikk tid til å ta med seg. Lærte du noe nytt?