Tre tips til god reiselivs-PR


Reiseliv er et område PR-operatørene har jobbet med siden oppstart, og derfor et fagfelt byrået har god kompetanse på. Her er fire tips som vil gjøre det lettere å lykkes med reiselivs-PR. 

Reiselivskommunikasjon har endret seg mye opp gjennom årene. Turistkontor, kart og reisebrosjyrer er lagt på hylla, for nå lar vi oss i stor grad inspirere av reiselivsjournalisten, venner og influensere. Og stort sett starter jakten på de beste feriene og de unike opplevelsene på Internett.  

Fordel og tilpass budskapet  

Når vi jobber med PR på vegne av en destinasjon, utvikler vi en kommunikasjonsplan der vi bruker kundens markedsstrategi som underlag. En kommunikasjonsplan sikrer at vi når målgruppen med definert budskap til rett tid – i inspirasjon- og beslutningsfase.

Kommunikasjonen fordeler vi mellom tradisjonelle og sosiale medier. Det er også lurt å søkemotoroptimalisere innholdet, som legges ut i egne kanaler. Det vil gjøre det lettere å sikre gjennomslag og eierskap til temaet eller destinasjonen organisk. 

Hold de tradisjonelle mediene oppdatert 

Til tross for at mange medier la lokk på reiseseksjonene under pandemien og ikke lenger har kapasitet til å dra på presseturer, er det fremdeles rom for utsendelser av pressemeldinger med nyheter og informasjon. Dette kan skrives ut på desken eller brukes stykkevis og delt i klippsaker og notiser. Del så hyppig som mulig, men sørg for at pressmeldingene og informasjonen er relevant for mediet, og ikke oppleves som reklame.  

Journalistene, som har tid til presseturer finnes fremdeles der ute, men de jobber gjerne frilans og har ofte fulle kalandere. I PR-o har vi oversikt og gode relasjoner til mange av dem, og har erfart at hvis man ønsker å invitere til presseturer, så må man være tidlig ute og viktigst av alt – skreddersy og imøtekomme journalistenes ønsker, når det kommer til tema og opplevelser, uten å miste destinasjonens fokus. 

Finn gode samarbeidspartnere  

Det finnes en rekke mikro- og makroinfluensere som har spesialisert seg innenfor reise, mat, attraksjoner og gode opplevelser. I arbeidet med å spre innhold og inspirasjon, er det viktig å finne influensere med en formidlingsevne og et univers, som får området ditt til å skinne. De med genuin interesse og nysgjerrighet for destinasjonen, er ofte de som gjør dette best. Finn en dyktig influenser, inngå et samarbeid over tid og send de så ofte du kan på pressetur. Dette vil gi influenseren god kjennskap, eierskap og troverdighet i historiefortellingen som deles i sosiale medier. 

Et par bonustips – fremhev de «skjulte perlene» 

I utviklingen av konsepter er det fort at de lokale godbitene blir glemt, fordi de tas forgitt av de som har mest kjennskap til destinasjonen. Det viser seg imidlertid at det ofte er de «skjulte perlene», som gjør at folk bestemmer seg for å ta turen, får positive assosiasjoner som gjør at de kommer tilbake eller anbefaler destinasjonen videre. 

Husk også på å fremhev det som skiller destinasjonen din fra konkurrentene, men unngå å sammenlikne dem for å fremheve din egen. Helt til slutt – jobb ut gode konsepter, som lever opp til forventningene i virkeligheten. 

Jørgen W. Bjerke

Partner og seniorrådgiver
958 76 462 / jb@pr-o.no

Forrige
Forrige

PlayStation og PR-operatørene skal spille co-op 

Neste
Neste

AgendaTracker Q2 2023: Freia-boikott, Pride-rapport og unges kokainbruk har opprørt nordmenn