AgendaTracker Q3 2023: Bare krigen i Ukraina gjør inntrykk på flere enn Sindre Finnes’ aksjehandel


Det mangler ikke på verken skandaler, kriser eller viktige hendelser i årets tredje mediekvartal. Månedene preges av både solbrilletyveri, krig i Ukraina, regjeringens habilitetssaker, ekstremværet Hans og skulte aksjehandler. Gladsaker har det vært få av, noe som merkes i befolkningen.

AgendaTracker er en kvartalsvis undersøkelse som analyserer hvilke nyhetssaker som er blitt mest omtalt i norske medier og hvilke inntrykk den norske befolkningen har fått av dem. Undersøkelsen er et samarbeid mellom YouGov, Infomedia og PR-operatørene.

Omkring 90.000 nyhetsartikler fra tredje kvartal er analysert. Resultatet viser at norske medier fortsatt gir stor spalteplass til krigen i Ukraina, dyrtiden og hva Haaland til enhver tid gjør både på og utenfor banen.

Regjeringens habilitetssaker, ekstremværet Hans, Bjørnar Moxnes’ solbrilletyveri, kommunevalget og Sindre Finnes’ aksjekjøp, har preget nyhetsbildet ellers. Fotball-VM for kvinner og OceanGate – ubåtulykken der fem mennesker mistet livet – fikk også mye oppmerksomhet gjennom sommeren.

– I tredje kvartal merkes en dystrere tid, med få gladsaker fra både inn- og utland. Samtidig holder mediedekningen seg stabil, og fotball forblir blant periodens mest omtalte temaer, sier Benedicte W. Siland, seniorrådgiver og fagansvarlig for digital kommunikasjon i Infomedia.

Benedicte W. Siland, seniorrådgiver og fagansvarlig for digital kommunikasjon i Infomedia

Solbriller og aksjehandler opprører

Ifølge en spørreundersøkelse gjennomført av YouGov som en del av AgendaTracker er det fortsatt sakene om krigen i Ukraina som gjør inntrykk på flest, med Sindre Finnes’ aksjekjøp hakk i hæl.

Nordmenn ble også spurt om i hvilken grad sakene som gjorde inntrykk på dem gjorde dem opprørte/triste, eller glade. Her oppga 95 prosent at de fortsatt blir triste og opprørte over krigen i Ukraina, mens 85 prosent får de samme følelsene av dyrere tider med økte priser og renteoppganger. 34 prosent var ikke fornøyd med kommunevalget, mens 85 prosent er opprørte over habilitetssakene i regjeringen.

Som om ikke politikerne våre rotet det nok til for seg selv på løvebakken, ble en partileders ferietur og en ektefelles aksjehandel i smug også skjebnesvangert for folkets tillit til de folkevalgte. Bjørnar Moxnes’ solbrilletyveri gjør 65 prosent opprørte, «slått» på målstreken av Sindre Finnes’ aksjehandler som 82 prosent blir opprørte over.

Jørgen W. Bjerke, partner og kundeansvarlig i PR-operatørene

Lite å glede seg over

I motsatt ende, på spørsmål om hvilke av sakene som gjorde inntrykk på dem som har gjort dem glade, troner Haaland fortsatt på topp. Hans suksess i England gjør 72 prosent glade. 26 prosent også fant glede over kommunevalget og 35 prosent fant Fotball-VM for kvinner som befriende, tross svake resultater fra de norske spillerne.

– Det er sjeldent vi ser så mange store skandaler i ett og samme kvartal som vi har gjort nå. Av de mest omtalte sakene er det nesten bare Haalands suksess i England som gleder folk, hvis vi ser bort fra litt skadefryd (12 prosent) rundt Moxnes’ solbrilletyveri, avslutter Jørgen W. Bjerke, partner og rådgiver i  PR-operatørene.

Forrige
Forrige

PR-operatørene inviterte unge talenter til rekrutteringsdag

Neste
Neste

PlayStation og PR-operatørene skal spille co-op