AgendaTracker Q3 2023: Bare krigen i Ukraina gjør inntrykk på flere enn Sindre Finnes’ aksjehandel
Det mangler ikke på verken skandaler, kriser eller viktige hendelser i årets tredje mediekvartal. Månedene preges av både solbrilletyveri, krig i Ukraina, regjeringens habilitetssaker, ekstremværet Hans og skulte aksjehandler. Gladsaker har det vært få av, noe som merkes i befolkningen.
AgendaTracker er en kvartalsvis undersøkelse som analyserer hvilke nyhetssaker som er blitt mest omtalt i norske medier og hvilke inntrykk den norske befolkningen har fått av dem. Undersøkelsen er et samarbeid mellom YouGov, Infomedia og PR-operatørene.
Omkring 90.000 nyhetsartikler fra tredje kvartal er analysert. Resultatet viser at norske medier fortsatt gir stor spalteplass til krigen i Ukraina, dyrtiden og hva Haaland til enhver tid gjør både på og utenfor banen.
Regjeringens habilitetssaker, ekstremværet Hans, Bjørnar Moxnes’ solbrilletyveri, kommunevalget og Sindre Finnes’ aksjekjøp, har preget nyhetsbildet ellers. Fotball-VM for kvinner og OceanGate – ubåtulykken der fem mennesker mistet livet – fikk også mye oppmerksomhet gjennom sommeren.
– I tredje kvartal merkes en dystrere tid, med få gladsaker fra både inn- og utland. Samtidig holder mediedekningen seg stabil, og fotball forblir blant periodens mest omtalte temaer, sier Benedicte W. Siland, seniorrådgiver og fagansvarlig for digital kommunikasjon i Infomedia.
Solbriller og aksjehandler opprører
Ifølge en spørreundersøkelse gjennomført av YouGov som en del av AgendaTracker er det fortsatt sakene om krigen i Ukraina som gjør inntrykk på flest, med Sindre Finnes’ aksjekjøp hakk i hæl.
Nordmenn ble også spurt om i hvilken grad sakene som gjorde inntrykk på dem gjorde dem opprørte/triste, eller glade. Her oppga 95 prosent at de fortsatt blir triste og opprørte over krigen i Ukraina, mens 85 prosent får de samme følelsene av dyrere tider med økte priser og renteoppganger. 34 prosent var ikke fornøyd med kommunevalget, mens 85 prosent er opprørte over habilitetssakene i regjeringen.
Som om ikke politikerne våre rotet det nok til for seg selv på løvebakken, ble en partileders ferietur og en ektefelles aksjehandel i smug også skjebnesvangert for folkets tillit til de folkevalgte. Bjørnar Moxnes’ solbrilletyveri gjør 65 prosent opprørte, «slått» på målstreken av Sindre Finnes’ aksjehandler som 82 prosent blir opprørte over.
Lite å glede seg over
I motsatt ende, på spørsmål om hvilke av sakene som gjorde inntrykk på dem som har gjort dem glade, troner Haaland fortsatt på topp. Hans suksess i England gjør 72 prosent glade. 26 prosent også fant glede over kommunevalget og 35 prosent fant Fotball-VM for kvinner som befriende, tross svake resultater fra de norske spillerne.
– Det er sjeldent vi ser så mange store skandaler i ett og samme kvartal som vi har gjort nå. Av de mest omtalte sakene er det nesten bare Haalands suksess i England som gleder folk, hvis vi ser bort fra litt skadefryd (12 prosent) rundt Moxnes’ solbrilletyveri, avslutter Jørgen W. Bjerke, partner og rådgiver i PR-operatørene.