Real time-PR på Oscar-utdelingen

CASE

KUNDE

Fretex



Noen ganger er det ikke de største og mest kostbare kampanjene som gir størst effekt. Ved hjelp av smart real time-PR og perfekt timing nådde Fretex helt til Oscar-utdelingen med sitt budskap om gjenbruk.

Bakgrunn

Fretex er Norges største aktør på gjenbruk av tekstiler. De aller fleste nordmenn har enten levert klær de ikke har bruk for i en av Fretex’ innleveringsbokser, eller kjøpt brukt-klær i en av de mange butikkene over hele landet. På tross av høy kjennskap og positiv dekning i media er Fretex kjent som et nisje-alternativ til de mer populære merkevarebutikkene, spesielt blant unge.

Gjennomføring

Fretex ønsket å nå ut til en yngre målgruppe samt vise at de er mer enn butikker for spesielt interesserte. I tillegg ønsket de å vise at de følger med og er fleksible når muligheter for real-time PR åpenbarer seg. Det var spesielt viktig å få frem dette i medier som skriver om mote.

Når norskregisserte «The Imitation Game» ble nominert til hele syv Oscar-priser, var det kun en ting som var på alles lepper i motebransjen. Hva kommer Janne Tyldum til å ha på seg på den røde løperen? Når hun i tillegg uttalte at hun håpet en designer skulle kontakte henne og tilby sponset kjole, var døren åpnet for Fretex. Gjennom real time-arbeid og god timing så PR-operatørene en strålende mulighet til å ta Fretex hele veien til Hollywood.

Resultater

Sammen med Fretex’ stylister fant vi tre kjolealternativer som passet perfekt til den prestisjefylte utdelingen. Med litt redesign og ved hjelp av tidligere Top Model Skandinavia-vinner Therese Haugsnes, fikk Fretex vist frem disse bildealternativene på en måte som motejournalistene ikke kunne ignorere. Saken, og bildene, ble solgt inn eksklusivt til Side2, som publiserte historien under tittelen: “Her har du Oscar-kjolene, Janne Tyldum”, et par uker før selve utdelingen.

Artikkelen var en av de mest populære på Side2, og de delte den også via Facebook hvor de tagget Janne Tyldum. Hun svarte nesten umiddelbart, og simpelthen elsket forslaget. Etter utdelingen fulgte Dagbladet opp historien, viste frem kjolealternativene til Janne Tyldum og skrev om vintagekjolen hun endte opp med å bruke.

Med en enkel ide og ett enkelt innsalg nådde tiltaket over 1 700 00 på noen få dager. Fretex fremstod i alle artiklene som avsender av et budskap om at gjenbruk er trendy, også blant de yngre. Janne Tyldum tok også en ambassadørrolle for brukt-klær, til fest og til hverdags.

Forrige
Forrige

Telia Stories

Neste
Neste

Hvordan skape blest med nye programledere i Top Gear