Lite budsjett, store resultater
CASE
KUNDE
Fazer
Fazer Yosa er en leverandør av havrebasert mat, en relativt ny kategori innen dagligvare-, hotell-, restaurant- og kafébransjen. Med et begrenset budsjett ønsket Fazer å øke bevisstheten og bli mer synlig over tid. For å nå målene valgte vi å samarbeide med influensere, samt bruke sampling og pressemeldinger.
Bakgrunn
Dagligvarebransjen er preget av sterk konkurranse om hylleplassen. Så mange som 70 % av alle nylanseringer flopper. I tillegg, når du representerer produkter i en ganske ny matvarekategori, er risikoen for å mislykkes enda sterkere. I Norge har vi ingen lang tradisjon for å bruke vegansk mat i stedet for meieriprodukter. Derfor måtte vi både gjøre informasjonsarbeid og friste forbrukere til å prøve.
Mål
Målet var å øke kjennskapen til Yosa-merket, og de ulike produktene som finnes på det norske markedet. Vi ønsket også å øke den utprøvde andelen, totalt salg og inspirasjon til økt bruk av havrebaserte produkter.
Gjennomføring
For å nå målene valgte vi å samarbeide med influensere, samt å sende eksempler og pressemeldinger til en håndfull nøye utvalgte journalister. Influenserne har en solid leserskare og innhold som samsvarer med posisjonen Fazer Yoza ønsker å ha i markedet. Influenserne ga oss muligheten til å være tilstede i riktig målgruppe over tid på ulike plattformer – Facebook, blogg, Instagram og Snapchat. Det ble laget en rekke oppskrifter med ulike Yosa- produkter som senket terskelen for å prøve havrebasert mat .
Oppskriftene ble senere brukt som verdi-boostere i pressemeldinger og økt verdi for prøvetaking til utvalgte journalister.
Resultat
Til tross for et relativt beskjedent budsjett, har vi nådd målgruppen gjennom de ulike plattformene. Samarbeidet har vært konsistent over tid, og det er derfor naturlig å konkludere med at målgruppen har blitt eksponert for både budskap og ulike produkter fra Fazer Yosa