BBC Earths «Seven Worlds, One Planet» -lansering
CASE
KUNDE
BBC Earth
Gjennom solid pressearbeid, god budskapsformidling og en vellykket førpremiere, ble lanseringen av Seven Worlds, One Planet en stor suksess i Norge. Dette på tross av at serien skulle vises på BBC Earth, en nisjekanal på lineær-TV.
Bakgrunn
Skaperne av Blue Planet II og Planet Earth II var klare med en ny stor naturdokumentarserie, «Seven Worlds, One Planet». Produksjonsteamet hadde brukt over fire år på å lage serien, og de hadde vært i over 40 land og filmet. Med Sir David Attenborough i spissen og banebrytende produksjonsteknologi, var det store forventninger knyttet til lanseringen.
Selv om serien var imponerende, var det likevel en stor utfordring. I tillegg til et synkende lineært TV-marked, skulle serien vises på BBC Earth, en nisjekanal som lå langt nede i kanal–listen.
Mål
Selv om BBC Earth er langt nede i kanal-listen, har de aller fleste tilgang til kanalen gjennom sin TV-pakke. For å trekke seerne til kanalen ble det derfor viktig å skape oppmerksomhet rundt kanalen og sendetid, i tillegg til å skape forventninger og engasjement rundt serien.
Gjennomføring
For å lykkes med å trekke seere til BBC Earth holdt det ikke å kun fokusere på innholdet i serien, vi måtte også sørge for at kanalen ble godt profilert. Kanal og sendetidspunkt ble derfor inkludert i alt av pressemateriale, både i pressemeldinger og i filmklipp fra serien. Dette resulterte i at nesten alle presseklipp presiserte på hvilket tidspunkt og hvilken kanal serien ble vist.
For å fange oppmerksomheten blant opinionsledere måtte vi først og fremst få vist dem serien. Derfor inviterte vi til en storstilt førpremiere på Cinemateket. Vi sendte ut invitasjoner til næringslivstopper, forskere, politikere, kjendiser og influensere med et engasjement for naturen. For å lede gjestene igjennom filmvisningen og påfølgende Q&A, fikk vi med oss Oslo europeisk miljøhovedstad. Prosjektlederen deres, Anita Lindahl Trosdahl, var konferansier. På den måten fikk vi også koblet serien opp mot noe langt viktigere, nemlig miljøutfordringene vi står overfor. Vi fikk også med oss jentekoret Stas, som åpnet visningen med å synge til den storslåtte traileren til serien. Sangen var komponert av Hans Zimmer og originalt sunget av Sia. Den musikalske opplevelsen sammen med unike klipp av vakker natur satte en skikkelig standard for førvisningen.
Som et ekstra element, og for å skape spredning i sosiale medier, fikk hver gjest mulighet til å bli «Citizen of the planet». Vi satt opp en fotobar i lokalene hvor gjestene kunne få skrevet ut eller tilsendt egne ID–kort, hvor også serien, sendetid og kanalen var profilert. Fotobaren ble en stor suksess og resulterte i at 120 bilder ble skrevet ut, og 40 bilder ble sendt digitalt i løpet av kvelden.
Vi fikk med oss en rekke profilerte og miljøengasjerte gjester, blant annet Maria Mena og Nina Jensen, som begge var imponerte og dokumenterte kvelden i egne kanaler.
Resultat
I forkant av serien sendte vi en journalist fra VG til London for intervju med selveste sir David Attenborough. Noe som resulterte i forsiden på VG, og en flott sak som ble publisert både digitalt og på papir, rett i forkant av premieren. I tillegg kom en av produsentene fra premiere-episoden om Antarktis, Abigail Lee, samt hovedprodusenten bak Europa-episoden, Giles Badger, til Oslo for å gjennomføre intervjuer. Her fikk med oss en rekke journalister, og intervjuene resulterte i totalt 11 saker, inkludert NRK Dagsrevyen, God Morgen Norge, ABC Nyheter og Finansavisen.
I etterkant av førpremieren har vi jobbet med å skape oppmerksomhet rundt hver episode, og har inngått redaksjonelle samarbeid med Nettavisen og VGTV, noe som har ført til god dekning gjennom hele serien. Vi har også opparbeidet en god relasjon til WWF, som har blitt en stødig ambassadør for serien.
Totalt har vi oppnådd en rekkevidde på over 14 millioner i redaksjonelle og sosiale medier hvor alt har vært utelukkende positivt. Og viktigst av alt, «Seven Worlds, One Planet» fikk de høyeste seertallene på kanalen høsten 2019.