Lansering av «The Green Planet»

CASE


KUNDE

BBC Earth


ÅR

2022


Da serien The Private Life of Plants med sir David Attenborough kom ut i 1995, fikk vi for første gang komme tett på plantenes verden, og måten de samhandler på. 26 år senere kom veteranen tilbake med en ny dokumentar om planteriket – The Green Planet. Serien er et stort lidenskapsprosjekt for sir David Attenborough – den sendes i et kritisk øyeblikk, mens vår grønne verden står på randen av kollaps.

Bakgrunn

Den 96-årige veteranen har stått for fortellerstemmen i en rekke produksjoner i senere tid, men denne gangen er han selv til stede på lokasjonene som besøkes – over hele verden. På tvers av serien reiser Attenborough fra USA til Costa Rica, og fra Kroatia til Nord-Europa. Banebrytende robotsystemer sikrer at vi kommer tett innpå plantenes verden, og viser både hvordan teknologien og vår forståelse av planter har utviklet seg gjennom årene.

Mål og gjennomføring

Ettersom serien kun ble vist på BBC Earth, en nisjekanal på lineær-TV, var hovedmålsettingen å skape nysgjerrighet og interesse for serien i forkant av lanseringen. Det var også viktig å sørge for at flest mulig fikk med seg sendetid, og satt godt plantet i sofaen under premieren av hver episode.

Hovedfokuset denne lanseringen ble å etablere et solid og interessant influensersamarbeid, med profiler som samsvarte godt med seriens tematikk og budskap. For at betalt innhold på sosiale medier skal få best mulig effekt, er det viktig at profilene og annonsøren matcher. Derfor ble det et naturlig samarbeid med Norges største planteinfluenser Belinda Jakobsen, gartneren Arctic Gardener og friluftsprofilen Cecilie Skog.

Deres oppgave ble å flette inn seriens innhold på en troverdig måte. Det ble en god blanding av videoer, reels, stories og bilder som fikk mye oppmerksomhet og engasjement. Innholdet så ut til å slå godt an i plante-bonanzaen under pandemien med en økende interesse for planter, dyrking og miljø.

Det var også viktig med kontinuerlig mediekontakt hvor vi sørget for å distribuere episodeklipp, trailere og informasjon i forkant av hver premiere og underveis. Vi jobbet også med mediekontakt i form av pressemeldinger og hendelser som oppsto under innspillingen. Kanal og sendetidspunkt ble inkludert i alt av pressemateriale, både i pressemeldinger og i filmklipp fra serien.

Resultat

PR-arbeidet førte totalt til en rekkevidde på over 6,5 millioner. Sakene fikk også bred dekning i nasjonale, regionale og lokale medier som Dagbladet, NRK og Bergens Tidende.

Samarbeidet med influenserne resulterte svært godt med en rekkevidde på over 380.000 og stort engasjement og dialog i profilenes kanaler.

Forrige
Forrige

Lansering av Slettvoll og Malene Birger sitt eksklusive designsamarbeid

Neste
Neste

La oss snakke om mensen!