Lansering av BA3, Justisen og Nedre Løkka cocktailbar

CASE

KUNDE

byOSLO



Konkurransen i bar- og restaurantbransjen i Oslo er knalltøff, og her er det i stor grad «survival of the fittest» som gjelder. Derfor kan godt pressearbeid være svært verdifullt for å gi nyetablerte steder litt startfart. Det har ByOSLO.no fått erfare.

Bakgrunn

Det finnes over 1 200 skjenkesteder i Oslo. Da sier det seg selv at konkurransen om oppmerksomheten er tøff. Både når det gjelder kunder og medieoppslag. Det gjelder å bruke de kanalene man har til rådighet på en god måte, og utnytte de knaggene man kan, både historikk, lokasjon, interiør, arrangementer og folkene bak de ulike skjenkestedene.

Mål

For ByOSLO, var målet å sikre oppmerksomhet i noen av landets største aviser, som Aftenposten og DN, knyttet til lanseringen av de nye bar og/-restaurantene Justisen, Nedre Løkka Cocktailbar og BA3. Litt hårete kanskje, men med en svært rik historikk å spille på skulle det vise seg å være overkommelig likevel.

Gjennomføring

Vi kickstartet samarbeidet i forbindelse med åpningen av Justisen. Stedet i Møllergata som har vært en naturlig samlingsplass for alt fra jurister og advokater, til sjøfolk og krigsveteraner – gjennom generasjon på generasjon. Historien strekker seg helt tilbake til 1920-tallet, og det at stedet skulle gjenåpne med et nytt bar- og restaurantkonsept var derfor en gledens nyhet for mange. Stødig mediearbeid bar frukter i forkant av åpningen, og vi passet selvfølgelig på å trekke strikken så langt det gikk. I tillegg til å gå i dialog med dagspresse og Oslo-baserte medier, kontaktet vi fagmedier som Juristen, Advokatbladet, og lignende, samt medier med journalister og lesere som kanskje tidligere pleide å vanke på Justisen.

Deretter fulgte lanseringene av Nedre Løkka Cocktailbar og BA3. Oppskriften var nokså lik den for Justisen, spesielt for sistnevnte, som åpnet i gourmetrestauranten Bagatelles tidligere lokaler. For Nedre Løkka hadde vi derimot ikke de samme historiske referansene å spille på, og hovedfokuset ble derfor på den unike innredningen og konseptet med pop-up kjøkken. I tillegg var det helt essensielt å komplimentere pressesakene med gode bilder i forbindelse med alle åpningene, for å gi mediene et godt innblikk i både interiør og konsept.

Resultat

For ByOSLO ble PR et viktig grep for å sikre oppmerksomhet i forkant av de nye etableringene. Både god dialog med mediene og kontinuerlig utnyttelse av muligheter som har dukket opp, har gitt god avkastning i form av godt over 50 pressesaker. Det utgjør en samlet rekkevidde på hele 10,5 millioner for stedene Justisen, Nedre Løkka og BA3, og de har fått spalteplass i både Aftenposten, DN og andre store dagsmedier og bransjemedier. I tillegg har kunden meldt om strålende besøkstall, som vitner om at de gjør mye riktig i en knalltøff bransje.

Forrige
Forrige

Bruk de «glemte» sansene til å oppleve et rom

Neste
Neste

Hele Norges sexy beats