Bruk de «glemte» sansene til å oppleve et rom
CASE
KUNDE
SONOS
Høyttalerprodusenten Sonos får mye oppmerksomhet blant teknologi-interesserte, men lydopplevelser handler ikke bare om tekniske spesifikasjoner. Det unike arrangementet «Usynlig interiør» bidro til å sette Sonos i et nytt perspektiv.
Bakgrunn
Sonos sine lydopplevelser har sin naturlige plass i et hjem, men musikk og andre lyder i et rom kommer gjerne i skyggen av det visuelle. Derfor kan en høyttalerprodusent lett bli oversett av aktørene innen livsstil og interiør. Det ønsket Sonos å gjøre noe med.
For å løse dette ville vi utfordre tanken om at interiør utelukkende handler om det du kan se med øynene dine. Vi ville minne journalister og infuensere på at ørene og nesen også spiller en viktig rolle.
Mål
Målet var å rekke ut en hånd til livsstilsjournalister og -influensere for å vise at lydopplevelser generelt og Sonos spesielt utgjør en ypperlig bestanddel i stemningen man vil skape i hjemmet.
Gjennomføring
Vi organiserte et nytt, unikt arrangement kalt «Usynlig interiør» som handlet om hvordan vi bruker de «glemte» sansene – lyd, lukt og smak – til å oppleve et rom.
Vi inviterte interiør-journalister og -influensere til å sanse og utforske «usynlig interiør» i den kjente leiligheten til interiørbutikken OsloDeco.
Sound Experience Engineer i Sonos, Greg McAllister, var tilstede for å forklare hvordan lyd forandrer og forsterker opplevelsen av et hjem. Han har lang teknisk og kreativ erfaring med å sikre en god lydopplevelse i et utall sammenhenger, inkludert i hjemmet.
Matskribent, kokebokforfatter og TV-kokk Andreas Viestad viste hvordan vi kan fremheve lukt og smak i hjemmet for å skape den følelsen vi ønsker å ha. Han har omfattende erfaring som matformidler og er kjent som programleder for «En bit av Norge» på TV 2 og som matskribent i Dagbladet og Morgenbladet.
Dette arrangementet handlet ikke om reach, spredning i alle kanaler og annonseverdi. Det handlet om stemningen man skaper gjennom sansene vi ofte ser bort fra. Det ble ikke tatt noen bilder under arrangementet – var du ikke tilstede, var invitasjonen det eneste du får se. Slik skapte vi en intim, verdifull og stemningsfull opplevelse for journalister og influensere, som fikk oppleve hvor viktig lyd og lukt er for opplevelsen av et rom. Slik viste vi frem hva «usynlig interiør» er.
Resultat
Greg McAllister og Andreas Viestad gjennomførte et inspirerende, faglig tungt og hjemmekoselig arrangement. De innflytelsesrike deltakerne fikk oppleve hvilken betydning lyd og lukt har på stemningen i et rom, og de ga gode tilbakemeldinger. Sonos fikk understreket hvor allment og viktig lydopplevelsen er i dagliglivet, og hvordan deres lydsystemer kan forsterke, supplere eller forandre stemningen i hjemmet.