Jakten på den siste nordmannen
CASE
KUNDE
PRISER
Certificate of Excellence - In2 SABRE 2017 (Broadcast Media)
Visit Sweden
Bakgrunn
I forbindelse med VisitSwedens årlige reiselivsundersøkelse, ble det oppdaget noe besynderlig. To prosent av den voksne, norske befolkningen har aldri vært i Sverige selv om de gjerne kunne tenkt seg en tur. Det finnes med andre ord ca. 68.000 nordmenn som, av ukjente grunner, aldri har satt sine ben i vårt nærmeste naboland. Slik kunne det ikke være mente VisitSweden.
I samarbeid med den svenske ambassaden ble det lansert en Nullvisjon, eller Nollvision. I denne forpliktet Sveriges ambassadør i Norge, Axel Wernhoff og den svenske turistsjefen i Norge, Thomas Johansson seg til å jobbe for at alle nordmenn som ønsker å besøke Sverige skal få mulighet til akkurat det.
Hørt om nordmannen som aldri hadde vært i Sverige?
Første del av prosessen var å finne én representant for de omtrent 70 000 nordmenn som aldri har besøkt vårt nærmeste naboland. En slags sverigepioner. Vedkommende skulle være æresgjest i Sverige og tas med på en drømmereise. Startskuddet for rekrutteringsprosessen gikk på TV2 God Morgen Norge 11. april. Der ble VisitSweden sjef, Thomas Johansson og den svenske ambassadøren til Norge, Axel Wernhoff intervjuet om funnet fra reiselivsundersøkelsen, nullvisjonen og hva de nå ønsket å gjøre. Nemlig å invitere en representant for de to prosentene av nordmenn som aldri har vært i Sverige. NRK P1 og Nitimen med sine 815.0000 lyttere plukket også opp lanseringen, og jaktet på en aktuell kandidat på direkten, sammen med Johansson og Wernhoff. I tillegg til nevnte medier plukket de fleste reiselivsmedier og blogger opp etterlysningen.
Den siste nordmannen funnet i Lillesand
Etter noen ukers søknadsfrist og intervjuer falt valget på 49 år gamle May-Britt Jenssveen fra Lillesand. Jenssveen hadde mer eller mindre vært jorda rundt, men aldri i Sverige. Valget av henne ble omtalt i Lillesandsposten samt fulgt opp av overnevnte reiselivsmedier og på avreisedagen fulgte NRK P1 og Nitimen opp med intervju på Gardermoen, rett før avreise til Stockholm.
Den siste nordmannen fikk en opplevelse hun sent vil glemme. I en uke var hun æresgjest i Sverige. Ved ankomst ble hun møtt med hornmusikk på Arlanda, fraktet rundt i Volvos siste modeller og fikk eksklusive opplevelser i både Stockholm, Gøteborg og Skåne. Hun var Petter Stordalens spesielle gjest under åpningen av hotell Amaranten i den svenske hovedstaden, hun fikk hele Liseberg for seg selv, hun fikk møte det svenske fotballandslaget før avreise EM og selvfølgelig ble alle måltidene inntatt på de beste restaurantene i Sverige.
Æresgjest på Sveriges nasjonaldag
En drøy uke etter hjemkomst, 6. juni, var det duket for nasjonaldagsfeiring på den svenske ambassadørens residens i Oslo. Sammen med en rekke gjester fra diplomatkorpset og andre viktige samarbeidspartnere for Sverige, var «den siste nordmannen» æresgjest på arrangementet. Hun ble introdusert av ambassadør Wernhoff, og fortalte om opplevelsen.
Tidligere på dagen var hun gjest hos TV2 God Morgen Norge. Under intervjuet ble det vist både film og bilder fra reisen. Igjen fulgte NRK P1 Nitimen opp, og ambassadøren og May-Britt var gjester i deres dekning av den svenske nasjonaldagen. Senere ble en lang versjon av filmen fra reisen plukket opp av flere reiselivsmedier.
Totalt endte prosjektet med en rekkevidde på nesten fire millioner i tradisjonelle medier, fra start til slutt. I tillegg kommer deling på sosiale medier, med en rekkevidde på rundt 500.000. Blant annet delte Petter Stordalen 3 innlegg om prosjektet på sin personlige Facebookside, som har over 50.000 følgere. NRK Nitimen la også ut flere videosnutter fra sine møter med både ambassadøren og May-Britt. Alt videomaterialet har aktivt blitt brukt av VisitSweden i egne medier for å få enda flere nordmenn for å få øynene opp for ferielandet Sverige.