Eventyrlige resultater for ALFAs Eventyrer
CASE
KUNDE
PRISER
Gull - SABRE Awards 2017 (Fashion & Beauty)
Certificate of Excellence - In2 SABRE Awards 2017 (Social Media Collective)
ALFA
Eventyreren er historien om et prosjekt som har truffet dypt i den norske folkesjelen, og fått oppmerksomhet langt utover landets grenser. Med målsetning om å tiltrekke seg nye kunder og øke omsetningen, ansatte ALFA Sko en mann til å gå tur i ett år – med ALFA sko på beina.
Bakgrunn
ALFA Sko er en tradisjonsrik og stolt, norsk merkevare med røtter på Hadeland. I konkurransen om en krevende målgruppe og økt omsetning har skoprodusenten de siste årene gjennomført en kraftig modernisering av produktidentitet og merkevare. Dette har også fått konsekvenser for kommunikasjon og markedsføring.
I ALFAs visjon heter det at selskapets produkter skal bidra til bedre turopplevelser. Godt utstyr er avgjørende for den gode turopplevelsen. Enten du trives best på toppen av et fjell eller i god driv over myrlendte jaktmarker, så er du avhengig av at utstyret spiller på lag. Derfor er kvalitet og komfort det viktigste for ALFA.
Det er dette som er utgangspunktet for Eventyreren. Ved å «live-teste» produktene i sitt rette element i ett helt år og vise ekte turglede, ville ALFA inspirere andre til økt friluftsliv og samtidig vise frem Norge som turland.
Mål
Målet med Eventyreren var først og fremst å øke merkevarekjennskapen til ALFA Sko. For å lykkes med å nå nye målgrupper og øke salget, er det viktig at flere kjenner til produktet.
Ettersom prosjektet skulle vare i nesten to år, var vi opptatt av å ha noen parametere som kunne hjelpe oss med å sikre at vi jobbet i riktig retning, og til å opprettholde kontroll på prosjektets utvikling. Av den grunn ble det satt enkle målestokker som ble fulgt gjennom hele prosjektet; antall medieoppslag, mediedekning, følgere i sosiale medier, bruk av nettsiden alfa.no, samt konvertering til salg i nettbutikken.
Gjennomføring
Høsten 2015 lyste ALFA sammen med paraplyorganisasjonen, Norsk Friluftsliv, ut den høyst spesielle stillingen som Eventyrer. En fulltidsstilling som kunne tilby åpent (kontor)landskap, firmatelt og stillingsbeskrivelsen: Gå.
Til tross for at prosjektet ikke brukte penger på annonsering og promotering fikk stillingsannonsen allerede fra dag én massiv oppmerksomhet. Søknadene raste inn, og da søknadsfristen var omme hadde 1030 personer søkt stillingen. 1030 ble deretter til 30 semifinalister som alle lagde en 60 sekunder presentasjonsvideo av seg selv, og deretter ble 10 høyt kvalifiserte kandidater plukket ut til å delta på en finaleleir ledet av ekspedisjonsveteran Aleksander Gamme. Til slutt falt valget på 22 år gamle Andreas Orset fra Ski.
Sommeren 2016 startet Andreas Orset og ALFA på det store eventyret med avmarsj fra Eventyrbrua i Oslo Sentrum. Første etappe gikk (bokstavelig talt) til Vinjerock i Jotunheimen. Deretter har Andreas gått rundt i Norge med fjellstøvler, tursko, skistøvler og jaktstøvler på beina, og testet produktene sine unike egenskaper. Samtidig har han promotert Norges fantastiske turmuligheter.
Turene gjennom daler og over fjell har hele veien vært et tett samarbeid mellom ALFA Sko og PR-operatørene. Gjennom egen blogg på alfa.no, Facebook, Instagram og Snapchat har Eventyreren dokumentert sine vandringer på kryss og tvers gjennom Norge. Underveis skulle sosiale medier skape engasjementet. Samtidig var prosjektgruppen spesielt opptatt av at lokalmediene også skulle engasjeres i områdene Eventyrer-Andreas beveget seg i. For å bidra til ytterligere engasjement og sikre stadig flere følgere ble det underveis organisert konkurranser i Eventyrerens sosiale kanaler.
Etter over ett år og omtrent 2300 kilometer, ble ALFA Sko, Norsk Friluftsliv, Andreas Orset og PR-operatørenes eventyrlige tur avsluttet juli 2017 med ett snipp, snapp snute. Suksessprosjektet «Eventyreren» er nå ute.
Resultat
Eventyreren har generert stor oppmerksomhet i både norske og internasjonale medier. Hele 210 redaksjonelle saker ble laget om ALFAs Eventyrer, med en total rekkevidde på nærmere 13 millioner i tradisjonelle medier. Så lite som 3500 kroner ble brukt på sponsing av innlegg i sosiale medier. I tillegg til stor oppmerksomhet i norske medier, har også internasjonale giganter som National Geographic og Lonely Planet omtalt prosjektet flere ganger.
I løpet av prosjektperioden har den totale mediedekningen for Alfa økt med hele 4972 prosent. Det første døgnet stillingsannonsen lå ute ble trafikken til ALFAs nettside tidoblet, før den stabiliserte seg på en 100 prosent økning. I tillegg økte følgermassen i sosiale medier voldsomt. Konverteringsgraden på ALFAs nettbutikk økte med hele 28 prosent.