Redd David Hasselhoff
CASE
KUNDE
BBC Brit
Bakgrunn
David Hasselhoff was one of the biggest stars of the 80s and 90s, but after an unknown number of divorces and little work, the star had to look for new markets. That's where the BBC and England come into the picture. In the crazy "mockumentary" Hoff the Record, we follow Hasselhoff's journey back to the top of the TV throne at the BBC itself.
As part of the launch around Hoff the Record, the BBC wanted to reach out to northern MEN aged 18-35 with a message to save David Hasselhoff.
Redd David Hasselhoff
Da PR-operatørene kom inn i kampanjen var mye av tonen allerede satt, og byrået måtte jobbe kreativt og med kort deadline. Konseptet gikk ut på å få nordmenn til å ville redde David Hasselhoff under slagordet «Every viewer counts». Sammen med eventbyrået Nordic Arena ble det besluttet at enhver stor «veldedighetsaksjon» trengte et løp til inntekt for sin sak, men i stedet for penger skulle det samles inn seere.
Slik ble Marathoff født, Norges, og muligens også verdens, første slow-motion-løp. Arrangementet hadde alt et hvilket som helst annet sentrumsløp har, scene, startsstrek og selvfølgelig kjendisambassadører som Esben «Dansken» Selvig og Charter-Svein.
Sammen med kjendisambassadørene gjorde vi PR i forkant for å snakke om arrangementet og programmet. Vi gjorde real-time innspill mot hovedstadsmediene og fikk til redaksjonelle samarbeid med VGTV-serien «Jeg skal bli kjendis» og P4.
Presseinnspillet som skilte seg mest ut var på P1s Nitimen, hvor Charter-Svein stilte sporty opp i rød badeshorts midt på Karl Johan og gjennomførte utendørs slow-motion-intervju midt i oktober.
Høy rekkevidde på kort tid
Totalt endte arrangementet med en rekkevidde i tradisjonelle medier på over fire millioner i løpet av en knapp måned. BBC Brits logo og sendetidspunkt for serien var omtalt i nesten samtlige artikler om saken.
Et av høydepunktene var deltagelse i VGTV-serien «Jeg skal bli kjendis» hvor hovedpersonen Petter virkelig tok eierskap til arrangementet og stilte som en av kjendisambassadørene. I tillegg hadde VG Helg et seks siders langt intervju med Hasselhoff og P4 med P8 hadde både intervju og egen Hasselhoff-konkurranse. Selve Marathoff var også en stor suksess. Vi nådde om lag 150 000 mennesker på Karl Johan, hadde 80 deltagere i løpet og skapte mange nysgjerrige blikk på den svært saktegående turen opp og ned handlegaten. I tillegg hadde vi en rekkevidde for arrangementet på over 150 000 i sosiale medier, samt 1500 engasjement.