Slik lykkes merkevarer med produkttesting
Det å få god omtale av produktet sitt i en egen test eller samletest, vil være svært positivt og øke troverdigheten til merkevaren. Vi har samlet noen råd til hvordan merkevarer kan styrkes gjennom produkttester, og hvordan man gjennomfører det på best mulig måte.
Produkttesting har blitt gjennomført av journalister og freelansere i lang tid, og forekommer ofte hos mediene. Det er en ypperlig måte å gå i dybden på et produkt og gi en så objektiv vurdering av det som mulig. I dagens samfunn med smarttelefoner og konstant eksponering av informasjon, har vi forbrukere muligheten til å gjøre mye research på egenhånd. Med den store tilgangen til informasjon, er man kun noen tastetrykk unna fra å finne relevant og nyttig informasjon om produkter. Ved å gjøre god innsikt i forkant, kan det hjelpe folk med å spare både penger og tid.
I et hav av produkter, blir troverdighet ekstra viktig. Produkttester har mye høyere troverdighet enn informasjonen som kommer direkte fra merkevaren selv – naturlig nok, da merkevarer har som mål å selge. Et produkt som får et godt resultat i en test, vil med andre ord være gull verdt. Her kan man både nå de som allerede interesserer seg for en bransje (for eksempel teknologi, sminke, treningsutstyr etc.), samt de som er nye på feltet og er i en prosess hvor de er på jakt etter nyttig informasjon som kanskje overtaler dem til kjøp.
En annen positiv effekt merkevarer kan oppnå gjennom produkttesting, er «word of mouth», – det vil si informasjon som sprer seg muntlig mellom mennesker. Hvis en nær bekjent blir påvirket av en test, deretter kjøper og tester produkter, blir fornøyd og senere anbefaler det videre til deg, er sannsynligheten stor for at du stoler på anbefalingen og kanskje kjøper produktet selv. Denne troverdigheten har ofte en enorm påvirkningskraft.
Skap en relasjon med journalistene
Produkttesting er også en svært gunstig måte å skape en relasjon med journalister eller freelansere på. Hvis man kun sender pressmeldinger, kan det resultere i å bli en enveisdialog. Hvis man derimot tilbyr produkttesting kan det føre til en dialog som senere kan utvikle seg til en relasjon. På denne måten kan merkevaren bli «top of mind» til senere anledninger, altså at journalistene husker merkevaren ved eventuelle fremtidige tester eller produktomtaler. Dette gir også journalistene en unik mulighet til å føle og ta på produktene – noe helt annet enn å kun se bilder.
Dette burde man tenke på i gjennomføringen
På samme måte som en pressemelding må bestå av aktualitet og nyhetsverdi, gjelder det samme for produkttesting. En optimal tid å ta kontakt med journalistene på, er når produktet eller tjenesten er nytt på markedet, eller hvis produktet egner seg under en sesong (for eksempel solkrem, juletrær, jogging eller grill).
Her er noen gode råd til gjennomføringen:
Produktet må være tilgjengelig: Dette gjelder både til testing av journalisten, men også at det finnes i butikk/nettbutikk. Det er lite lønnsomt med en god omtale av et produkt som ingen får tak i.
Velg kun produkter som stiller sterkt: Ingen kan trylle – hvis produktet ikke er særlig bra, burde man som oftest heller ikke sende det til testing. Det kan i verste fall gi motsatt effekt og ødelegge omdømmet til merkevaren. I noen tilfeller kan produktet kanskje være den billigste i en samletest, men scorer den lavt på kvalitet og funksjonalitet, vil den sannsynligvis havne nederst i testen, med mindre det er en test som kun vektlegger pris.
Begynn i god tid: Journalister planlegger ofte tester lenge før det publiseres, spesielt når det gjelder sesongprodukter. Begynn derfor planleggingen i god tid, og ta kontakt en stund før sesongen er i gang. Tar man kontakt for sent, risikerer man at dem allerede har valgt ut produktene til testen.
Ta kontakt med relevante journalister: Undersøk hvilke journalister eller freelansere som har gjennomført tester tidligere. Slik kan man mer effektivt komme i kontakt med rett person. De som har gjennomført tester tidligere, vil også trolig gjøre flere tester i fremtiden. Eventuelt kan de også videreføre deg til rett person.
Vær forsiktig med å være for påtrengende: Testen skal gjennomføres på en så objektiv måte som mulig, og journalistene ønsker derfor ikke å bli «påvirket til et godt resultat». Det lønner seg derfor å ikke være for pågående eller belærende. La de som tester heller komme til deg hvis de har spørsmål om produktet. Husk at journalister tester produkter fra et forbrukerperspektiv – når forbrukere kjøper et produkt, følger det ikke med en person som viser hvordan produktet skal brukes, annet enn en bruksanvisning.
Ikke la resultatet ødelegge en relasjon: Hvis produktet ikke skulle få det beste terningkastet, er det svært viktig å fortsatt holde en god tone med journalisten slik at man ikke brenner broer. Oppretthold dialogen med journalisten, slik at muligheten til å bli med i fremtidige tester ikke faller bort.
I PR-operatørene har vi lang erfaring med gjennomføring av produkttesting. Vi kan hjelpe med anbefalinger rundt utvalg av produkter, strategi, finne aktuelle medier og journalister å henvende oss til, medieinnsalg, koordinere utsendelse av produkt, løpende dialog med journalistene, samt medieovervåkning og rapportering. Hvis du har produkter eller tjenester som du ønsker å ha med i tester, har vi et stort nettverk av journalister innenfor ulike bransjer. Ta kontakt med byråleder Petter Thorendahl for en hyggelig og uforpliktende prat.