Vinner - European Excellence Awards 2021 (Technogoly & Consumer Electronics)

Sølv - Digital Communication Awards 2021 (Data-Driven & Automated Communications)

Laget verdens styggeste julegenser med kunstig intelligens

CASE


KUNDE


ÅR

2020


PRISER

Computas


Det norske teknologiselskapet Computas brukte kunstig intelligens (KI) for å skape mønsteret til verdens styggeste julegenser. Deretter strikket de ansatte den noe spesielle genseren selv. Påfunnet ble tatt godt imot både blant de ansatte og i pressen, og skapte stor blest i tiden før jul.

Background

De siste årene har trenden «Ugly Christmas Sweater» gjort sitt inntog i Norge, og rundt juletider går det sport i å gå med morsomme og glorete gensere med farger og motiv som hører med til høytiden.

Da vi jobbet med å finne morsomme måter å vise frem fagområdene til Computas, fant vi ut at det måtte være mulig å bruke teknologi for å skape verdens «styggeste» julegenser. Computas likte prosjektet fra første stund, og det tok ikke lange tiden før et utviklerteam var i gang med å lære opp kunstig intelligens til å finne elementene til det som skulle bli verdens styggeste julegenser.

Mål

PR-operatørene skulle hjelpe Computas å få fortjent oppmerksomhet rundt deres kjerneområder, og således styrke deres merkevarekjennskap.

Gjennomføring

Et utviklerteam fra Computas satte i oktober i gang julegenser-prosjektet ved å innhente data. De hentet ut tusenvis av julegenserbilder fra internett som de matet gjennom en maskinlæringstjeneste som tolket og identifiserte de ulike elementene. Målet var å finne komponentene og fargene som oftest gikk igjen, og bruke disse som datagrunnlag. De mest vanlige komponentene som maskinen fant var blant annet snømann, snøfnugg, rødt, grønt og blått.

Med de viktigste elementene på plass startet teamet arbeidet med å få maskinen til å bestemme hvordan de skulle se ut på julegenseren. Siden datamaskinen i utgangspunktet ikke kan noe om jul, samlet de eksempler på hvordan jul kan se ut. Dette gjorde de blant annet gjennom et interaktivt tegneprogram kalt Google QuickDraw. Her har mennesker tegnet millioner av raske tegninger av rundt 300 julemotiver, hvorav noen av disse var av komponentene de fant i forstudiet. Med denne kunnskapen kunne systemet tegne nye skisser av snømenn og snøfnugg som ser menneskeskapte ut, men som aldri er tegnet før.

Ingen julegenser er komplett uten en god, juleaktig tekst. Alt KI-en vet, kommer fra dataene den har tilgang til. Computas matet derfor systemet med alle norske juletekster de kunne finne digitalt. Når grammatikken og ordforrådet utelukkende kom fra julesanger, ble det naturlig nok noen rare setninger som kom ut. Teksten de endte opp med og som nå pryder forsiden av genseren ble «Alle små nisser kommer kommer kommer julekveld».

Ikke bare er det en norskutviklet KI som har kommet frem til designelementer, form og farge, julegenseren ble også videreutviklet til et strikkemønster og strikket av Computas’ egne ansatte.

Da resultatet stod ferdig, og genseren hadde blitt strikket, ble det produsert en film som dokumenterte prosessen og tankene bak – samt gjort pressinnspill til nøkkelmedier.

Resultat

Både VG og NRK dekket saken, i tillegg til en rekke teknologi- og livsstilsmedier og blogger som Tek.no, Digi, Melk & Honning og HansPetter.info. Flere av dem delte også strikkemønsteret som KI-en hadde laget slik at lesere og interesserte kunne strikke sin helt egne «verdens styggeste julegenser» fra Computas.

Forrige
Forrige

Verdens vakreste spillopplevelse

Neste
Neste

Slik tar man medielandskapet med storm