Rosa sløyfe-aksjonen oppretter puppeprofil på happn

F.v: Jennifer Bråthen, rådgiver i PR-o, Ludivine Cherif-Cheikh, Merkevare- og kommunikasjonssjef i happn og Kathrine Barli, Kommunikasjonsansvarlig i Rosa sløyfe


I oktober startet Brystkreftforeningen og Kreftforeningen sin velkjente Rosa sløyfe-aksjon. I datingappen happn er dette synlig som en profil der brukerne blant annet blir oppfordret til å bli kjent med puppene sine.

Hvert år fokuserer Rosa sløyfe-aksjonen på et informasjonstema som skal løfte en viktig problemstilling innenfor brystkreftområdet og bidra til å øke kunnskapen om brystkreft. I år er det tidlig oppdagelse av brystkreft som er tema, og for å treffe en ung målgruppe inngikk

Brystkreftforeningen og Kreftforeningen et samarbeide med datingappen happn.

– Vi i Rosa sløyfe-aksjonen er veldig takknemlige for at happn engasjerer seg i brystkreftsaken ved å gi oss en gratis mulighet til å nå ut til enda flere kvinner gjennom deres kanal. Tidlig oppdagelse redder liv, og det er viktig for kvinner i alle aldre å bli kjent med egne bryst, sier Kathrine Barli, Kommunikasjonsansvarlig i Rosa sløyfe.

Samarbeidet mellom happn og foreningene er synlig som en profil med illustrasjon av et par pupper brukerne kan Crushe med. I profilen blir kvinner oppfordret til å bli kjent med puppene sine og gitt informasjon om hvordan de utfører puppesjekken. Menn blir oppfordret til å minne kvinner om å bli kjent med puppene sine. De får i tillegg informasjon om at brystkreft også kan ramme dem. Brukerne i appen får via profilen muligheten til å støtte aksjonen ved å blant annet kjøpe årets sløyfe.

– Det er viktig for oss at vi kan bidra med å spre viktig informasjon og øke kunnskapen om brystkreft til nærmere 1 million norske brukere. Informasjonen vi deler kan redde liv, og bidragene som kommer inn går til livsviktig forskning. Vi er en kommersiell aktør som gjerne vil ta en del av dette samfunnsansvaret, sier Ludivine Cherif-Cheikh, Merkevare- og kommunikasjonssjef i happn.

Den franske datingappen fant tonen med PR-operatørene i mai, og har siden jobbet med å gjøre happn til førstevalget for nordmenn i den digitale datingverden. Dette er det første samarbeidet happn inngår med en organisasjon i Norge. Seniorrådgiver, Jennifer Bråthen er fornøyd med uttaket.

– Appen er først og fremst et nyttig og populært verktøy for single, men det er fint å se at plattformen blir brukt til å spre nyttig informasjon og kunnskap. Jeg tror vi med denne kampanjen også klarer å formidle et alvorlig tema med glimt i øyet og uten å skape frykt, sier Bråthen.

Rosa sløyfe-aksjonen er en internasjonal folkebevegelse med opphav i USA. Målet med Rosa sløyfe-aksjonen er å vise solidaritet med brystkreftrammede, spre informasjon og øke kunnskapen om brystkreft samt å støtte brystkreftforskning. Inntektene fra aksjonen går til forskning på brystkreft slik at flere kan overleve og at flere får best mulig livskvalitet etter brystkreftbehandling.

Rosa sløyfe-aksjonen ble arrangert i Norge første gang i 1999, og har bidratt med over 370 millioner kroner til brystkreftsaken.

Forrige
Forrige

Langsiktige og strategiske samarbeid med influensere bør være standard i 2023

Neste
Neste

EasyPark har funnet plass hos PR-operatørene