AgendaTracker Q1 2023: Nordmenn fornøyd med mediedekning tross få gladsaker

Krigen i Ukraina, dyrtid, Aps fall, Haaland og skyting i Oslo. Det er temaene mediene har skrevet mest om gjennom første kvartal av 2023. Krigen og trangere økonomi opprører folk mest, mens Haalands scoringer og Arbeiderpartiets fall på meningsmålingene gleder mange, viser AgendaTracker-undersøkelsen.

AgendaTracker er en kvartalsvis undersøkelse som analyserer hvilke nyhetssaker som er blitt mest omtalt i norske medier og hvilke inntrykk den norske befolkningen har fått av dem. Undersøkelsen er et samarbeid mellom YouGov, Infomedia og PR-operatørene.

Etter analyser av nær 90.000 artikler viser undersøkelsen at norske medier i hovedsak har gitt spalteplass til de store og alvorlige hendelsene. Blant nyhetene ute i verden har krigen i Ukraina og jordskjelvet i Tyrkia og Syria blitt behørig omtalt, mens det her hjemme er Arbeiderpartiets fall på meningsmålingene og folks opplevelser med økte renter, strøm og matpriser som har fått mest spalteplass.

– Hvilke nyheter som har vært mest omtalt kommer ikke som en overraskelse. Samtidig viser analysen at, på tross av en kontinuerlig nyhetsstrøm, opprettholder vi interessen for de største sakene over lengre tid, sier Benedicte W. Siland, seniorrådgiver og fagansvarlig for digital kommunikasjon i Infomedia.

Benedicte W. Siland, seniorrådgiver og fagansvarlig for digital kommunikasjon i Infomedia.

Alvorlige saker engasjerer mest

Ifølge en spørreundersøkelse gjennomført av YouGov, som en del av AgendaTracker, er det også disse sakene som gjør mest inntrykk på folk. Nordmenn ble også spurt om i hvilken grad sakene gjorde dem opprørte/triste, eller glade.

Det som gjorde flest nordmenn (94 prosent) opprørte og triste var krigen i Ukraina, og jordskjelvet i Tyrkia og Syria. Blant norske mediesaker er det vold i Oslo sentrum som opprørte flest (92 prosent), etterfulgt av økte priser i samfunnet (91 prosent). Også sensur av Roald Dahl-bøkene (88 prosent) og Fosen-saken (69 prosent) opprørte mange. 

– Etter over et år med krig i Ukraina, er det fint å se at nordmenn fortsatt ikke har blitt numne for dekningen her hjemme i Norge, og at dette fortsatt er nyhetssaken som gjør mest inntrykk på folk, sier Jørgen W. Bjerke, partner og kundeansvarlig i PR-operatørene.

I motsatt ende var sakene som gjorde folk mest glade ski-VM (77 prosent), Erling Braut Haalands scoringer i Premier League (74 prosent) og Arbeiderpartiets fall på meningsmålingene (40 prosent).

På spørsmål om hvordan man synes medias dekning av sakene har vært, får de fleste sakene gode skussmål. Mest fornøyd var man med dekningen av ski-VM der hele 72 prosent mener mediene har gjort en god jobb. Dekningen av krigen i Ukraina holder fortsatt stand med 57 prosent, og 60 prosent gleder seg over dekningen av scoringene til Haaland i England.

Jørgen W. Bjerke, partner og kundeansvarlig i PR-operatørene.

Mindre engasjement rundt Mehls TikTok-bruk og Sophie Elise-saken

Justisminister Emilie Enger Mehls bruk av den kinesiske appen TikTok har blitt omtalt mye i mediene dette kvartalet. Saken har imidlertid ikke gjort inntrykk på flere enn 11 prosent av befolkningen. Kanskje mer overraskende er det at dette gjelder uavhengig av aldersgruppe.

Undersøkelsen viste også at mediestormen rundt Sophie Elise og NRK bare gjorde inntrykk på 26 prosent av de i aldersgruppen mellom 18-29 år, og så lite som 13 prosent blant de mellom 50-59 år.

– I motsetning til inntrykkene man fort kan få i kommentarfeltene, er det fortsatt de store og viktige sakene som opptar oss nordmenn, avslutter Bjerke.

Forrige
Forrige

Dette kjennetegner en god pressemelding

Neste
Neste

Podkastannonsering – her er ekspertens beste tips