Vysjonære vyer og vyktige varemerker

Det nye navnet er provoserende, pompøst og uvant, men ikke dårlig, sier Aron Lindegård, kreativ rådgiver og Art Director i PR-operatørene.

Et samlet hylekor har på få timer tirsdag morgen gått fra blodårer i pannen til PTSD. Audun Lysbakken, Språkrådet, «Venstreblokka» og en drøss av kommentatorer har skrevet, twittret og hatet. Selv om navnet kanskje er subjektivt dårlig kan det være en endring vi bør ønske velkommen.

Passer ikke inn

«Vy» bli møtt med «Hæ?». Og det med rette. Jeg er gjerne en av de første til å slakte «Vy», både hva gjelder det intetsigende navnet, pengebruken, og det litt merkelige visuelle uttrykket.

La oss først ta innover oss hva som ble annonsert på pressekonferansen i dag tidlig. En av Norges sterkeste merkevarer, NSB, skal bytte navn til «Vy». En logo som er synonym med hverdagen for store deler av befolkningen skal byttes ut med en intern fremtidsvisjon.

Tre selvsikre kalligrafiske linjer, som sikkert representerer «hver sin grunnpilar i den nye strategien», eller noe sånt, skal fra nå av være det vi leter etter når vi med trillekoffert i hånda prøver å finne veien hjem fra hyttetur ett eller annet sted i Norge. Min første reaksjon var at dette var en urolig logo, med alt for mange linjer og ullen gjenkjennelighet. Men prøv å se den på avstand eller uten briller. Det er faktisk ikke så ille. Likevel, dette er ikke noe folk kommer til å henge på veggen i stua med det første.

Gjenkjennbarheten på avstand er faktisk ganske god. Foto: NSB

Vagt navn erstatter et uriktig navn

Navnet er egentlig ikke navnet på selskapet, eller navnet på de tjenestene den norske befolkningen bruker, men navnet på en intern endringsstrategi. NSB var kjedelig og ineffektivt. Vy skal bli mer fremtids- og ambisjons-rettet. Legg merke til at konsernsjef Geir Isaksen snakker om visjoner fremover, og ikke om hva selskapet faktisk er. Navneendring var nødvendig fordi NSB ikke lenger er et baneselskap. Men de har ikke byttet navn til det de er i dag, de har byttet navn til veien mot fremtiden. Jeg sier som min tidligere kollega Joachim Husby en gang så treffende og tidsriktig sa: «Fremtiden er den nye oljen!».

En unaturlig farge

En blågrønn, superteknisk farge som minner om Windows 95, Siemens, DNB og Arduino skal dekke togene som skjærer igjennom et av verdens vakreste land. Fargen er ikke å finne i naturen og skiller seg heller ut enn å smelte inn i eller komplimentere fjell, skog og fjord.

Til sammen kommuniserer logoen noe helt annet enn det vi i Norge synes at NSB var. Men er det egentlig så negativt? Kollektivtransport er sammen med strøm, vei og telekommunikasjon pulsen i et moderne samfunn. Og en av de viktigste komponentene i løsningen på vår tids største problemer: Overbefolkning, økende ulikhet og klimagassutslipp. Jobben deres er faktisk ikke å bevare norsk kulturarv, men å forbedre samfunnet og ruste Norge for en usikker fremtid. Vil vi at NSB/Vy skal henge igjen i romantiske illusjoner om røde tog foran reinsdyr, kornåkre og små togstasjoner der det står «11 m.o.h.»? Egentlig ikke. Gjerne på Jernbanemuseet, men helst ikke blant de som skal være med å ruste oss mot stigende havnivå, peak oil, massemigrasjon og lavkonjunktur.

Navnet har lenger levetid enn ledelsen

Navnet, logoen og fargen kunne gjerne hatt et mer sympatisk og konkret navn. Som for eksempel NST, Norges Stats Transportsystemer. Eller noe personlig og klingende som «Sam» i betydning «sammen», «samferdsel» og «samhold». Du kan stole på (brannmann) Sam.

Men det som skjedde i dag tidlig er likevel ikke udelt dårlig. Det er bare veldig uvant, og kanskje ikke så estetisk som mange subjektivt skulle ønske. Jeg oppfordrer til å «gilla läget», som vi sier i Sverige. Pengebruken, organisasjonsstrukturen og effektiviteten kommer til å bli gransket med argusøyne uansett. Om Vy blir misligholdt og sløser med skattepenga dine fordi de går seg vill i visjoner og endringsledelse, kan vi sparke ledelsen og erstatte den med en ny som kan forvalte fremtiden og visjonene. Eller vyene, om du vil.

Vi liker å si at kommunikasjon ikke er et mål i seg selv, men et verktøy for å nå målet. Det samme kan sies om navneendringen. Er det en ting vi kan være rimelig sikre på så er det at navnet ikke blir byttet igjen med det første. Og det er kanskje noe av styrken. Vy AS kommer til å forandre seg de neste årene, men løftet om større ambisjoner enn å prøve å få ned antall innstilte avganger består. Det er et verktøy. Og som verktøy er det kanskje ikke det verste de kunne valgt.

Dette innlegget er skrevet av: