Velkommen til kommunikasjonsbransjen, velkommen til byrå!

Som nyutdannet innenfor PR var jeg ganske usikker på hva som ventet meg da jeg skulle starte som juniorrådgiver i PR-byrå. Her kommer litt innsikt for dere som vil ta utdannelse innen PR, vil begynne å jobbe med PR eller bare er litt nysgjerrig.

Det første som slår over meg første dagen i byrå er mitt aller største i-landsmareritt: Jeg skal jobbe på PC og ikke Mac. Sjokket over dette går dog over etter et par dager, selv om jeg fortsatt sliter litt med en del ting (hvor finner man emojitastaturet på Windows?). Første dag i PR-byrå er antagelig som ganske mange andre steder, ganske rolig. Jeg må sette meg inn i hvilke kunder jeg skal jobbe med, sette meg inn i systemer, få oversikt over alle programmer vi bruker og generelt komme litt inn i de vanlige rutinene på kontoret.

Noe jeg merker ganske fort når jeg starter hos PR-operatørene er hvor proft og ordentlig alt er. For folk som er vant til voksenlivet kan det kanskje være en slags selvfølge, men her er det alltid gratis kaffe og frukt, felles lunsj, alltid ryddig og ordentlig, og mangler man noe for å gjennomføre arbeidsoppgavene sine så ordner administrasjonen det for deg. Første dagen på jobb er alt på plass, og jeg føler meg veldig velkommen. Jeg får også en «mentor» som jeg kan støtte meg på om jeg lurer på noe.

Da jeg fikk jobb, var det stor konkurranse om stillingen min, og jeg føler meg ganske heldig som fikk jobben. Nå skal det sies at jeg absolutt også føler meg kvalifisert til jobben, men jeg er ganske sikker på at mange av de andre kandidatene sikkert var veldig flinke de også. Når man får en jobb som mange åpenbart vil ha, så dukker det opp en del andre ting også. Jeg må skrive ganske mye om meg selv overalt (inkludert denne bloggteksten), og en del folk vil intervjue meg. Totalt siden jeg fikk jobben har jeg måttet skrive tre tekster om meg selv, jeg har blitt intervjuet til pressemelding, jeg har blitt tatt bilde av til nettsider og pressemelding, folk fra markedsavdelingen på Høyskolen Kristiania vil lage sak på meg til SoMe og andre kanaler og en student fra Westerdals vil intervjue meg til en skoleoppgave. Må innrømme at det er litt stas, spesielt å komme i Kampanje.

I løpet av de første ukene får jeg flere ulike arbeidsoppgaver som jeg kaster meg over. Jeg skriver pressemeldinger, gjør research, har idémøter, skriver kronikk og har medieovervåkning. Noe alle som skal jobbe med PR bør være klar over er at det er utrolig mye skriving. Nesten alle arbeidsoppgaver du kommer til å få vil omhandle en eller annen form for skriving, det være seg pressemeldinger, kronikker, innholdsartikler, Q&As, merkevarestrategi eller andre ting. Om du fortsatt studerer eller vurderer å studere PR er mitt beste råd: Skriv mer!

I byrå er det ofte stort fokus på det sosiale og arbeidsmiljø. Dette fikk jeg erfare da jeg var i praksis i Trigger, hvor de hadde gode ordninger for å ivareta de ansatte på det sosiale og faglige planet. Det samme får jeg her i PR-operatørene. Bare noen dager før jeg startet å jobbe i PR-operatørene var jeg på den svært glamorøse Produktpornoprisen, som egentlig ikke var så glamorøs. Der var det mye humor, selvironi og kleinhet, noe som gjør terskelen for å bli kjent mye lavere. Litt øl og cava er også bra, selv om jeg kanskje hadde foretrukket noe annet enn Ringnes Pilsner. Tonen på kontoret er også veldig hyggelig, og det er lett å bli kjent med folk.

Nå har jeg vært i PR-operatørene i snart to uker, altså ikke særlig lenge. På de to ukene føler jeg meg allerede som en del av gjengen. Jeg føler jeg har kommet inn i hvordan mange av tingene gjøres her på kontoret, og jeg føler meg velkommen. Så langt har jeg lite negativt å skrive om å være i byrå, noe jeg ikke håper eller tror vil forandre seg i fremtiden heller. Ny rapport kommer etter 6 måneder. Snakkes da!

Dette innlegget er skrevet av: