Slik er arbeidsdagen din som juniorrådgiver

Vi i PR-operatørene leter for tiden etter nye juniorrådgivere med oppstart i august. Ønsker du å jobbe hos oss? Send inn søknad og meld deg på rekrutteringsdagen her.

Som nyutdannet innenfor PR, markedsføring og journalistikk er det mange ulike karriereveier du kan velge. En av disse er å jobbe som rådgiver i PR-byrå. Men du tenker kanskje; hva er det egentlig du gjør som juniorrådgiver i PR-byrå? Vel, her kommer svaret på nettopp dette.

Det første du bør vite er at man som juniorrådgiver skriver veldig, veldig mye. Dette var muligens det som overrasket meg mest, men som egentlig er veldig logisk. Det er tross alt jobben vår å få kundene i avisa, og da må du skrive litt. Hverdagen består ikke bare av å lage virale kampanjer som blir likt og delt i hytt og gevær, selv om vi gjør det innimellom også.

Som juniorrådgiver vil du dermed skrive pressemeldinger, bakgrunnsnotater, kronikker, kommentarer, e-poster, innholdsartikler, oversettelser og SMS-er, for å nevne noe. Å ha en god forståelse av, og ikke minst interesse for, hvordan man skriver ulike typer tekster er derfor essensielt for jobben din.

Aviser, aviser, aviser

Når du så har skrevet, eller oversatt (noe vi gjør ganske så mye) disse tekstene, skal de «selges inn» til redaksjonene. Som oftest er det en avis kunden ønsker skal «plukke opp» en sak, men det kan også være fagblader, nisjenettsteder, blogger, radio-kanaler, TV-kanaler eller andre. Din jobb blir da å få sakene du har skrevet til å bli virke så attraktive som mulig for journalistene. Det betyr å maile, ringe, SMS-e, oppsøke (hehe, neida) journalistene for å skape interesse.

Denne delen av jobben har du selvsagt relativt lite erfaring med fra skolebenken, men det er noe du rett og slett bare må lære deg. Dette kan virke skummelt i begynnelsen, men du kommer heldigvis fort inn i det.

Kan veldig litt om veldig mye

Betegnelsen på et byrå er at du har flere forskjellige kunder du leverer tjenester til. Naturlig nok vil det derfor være stor variasjon i hva slags og hvor mange kunder du jobber med til enhver tid. Mange av kundene driver ofte med noe du ikke har erfaring med fra tidligere, men den kunnskapen opparbeider du deg når du jobber med kunden. Som rådgiver synes jeg derfor det er ganske beskrivende å si at du «kan veldig litt om veldig mye».

Det er også greit å huske på at kunden ikke nødvendigvis kommer til oss fordi vi kan så mye om det de jobber med. De kommer til oss fordi vi kan mye om PR og markedskommunikasjon.

Vi jobber sammen

Noe som er veldig betryggende med å jobbe i byrå er at du alltid jobber i team, og aldri alene. Selvsagt vil det være noen oppgaver du skal løse på egenhånd, men du vil alltid ha flere personer som kan bistå deg og som drar lasset sammen med deg. Som oftest består de ulike teamene av en kundeansvarlig, en prosjektleder og rådgivere. Hvor mange dere er avhenger av hvor stor kunden er. Som juniorrådgiver er det derfor ikke deg ansvaret til syvende og sist ligger på, noe som kan være litt betryggende når du er ny i jobben.

Hvordan teamene er bygd opp varierer fra byrå til byrå. I noen byråer har du ett team du jobber på til enhver tid, med et visst antall kunder hele teamet jobber med sammen. Hos oss i PR-operatørene varierer teamene fra kunde til kunde, og du vil dermed i teorien kunne være på team med alle som jobber hos oss.

Som del av et kundeteam er du med på kundemøter, kreative workshops, diverse kundearrangementer, og kanskje til og med noen utenlandsreiser.

Du blir en del av en god gjeng

Som juniorrådgiver hos får du en drøss med nye folk som både bryr seg om deg som person, og som heier på at du skal lykkes i bransjen. Alle kollegaene dine har vært nye før, de også, og de vil gjøre det de kan for å hjelpe deg fremover.

Her i PR-operatørene gjør vi for øvrig også stadig sosiale ting sammen på kontoret, slik som fredagspils (eller hva enn du skulle ønske å drikke), sommerfest, julebord, teambuilding og fagdager. Vi har i tillegg en egen kontorhund, så hyggefaktoren er høy.

Om dette appellerer til deg, så håper jeg vi sees på rekrutteringsdagen den 5. mars.

Dette innlegget er skrevet av

Case