Rekrutteringsdag: Dette ser PR-operatørene etter

5. mars er det rekrutteringsdag hos PR-operatørene og dette er sjette gang vi gjennomfører en slik prosess. Det er alltid en hektisk og gøy dag for alle i byrået, men også en dag som vi håper er interessant, lærerik og hyggelig for alle som deltar.

– Rekrutteringsdagen er en arena hvor vi får mulighet til å møte mange unge talenter og de får anledning til å bli litt bedre kjent med oss og byrålivet. Ikke minst vil et par av de heldige få jobbtilbud i etterkant av prosessen, sier byråleder i PR-operatørene, Petter Thorendahl.

Kriteriene er enkle, men prosessen er grundig

På rekrutteringsdagen blir alle som søker og oppfyller minst ett av følgende to kriterier invitert inn:

  1. nyutdannet innen kommunikasjon og markedsføring (fortrinnsvis)
  2. ett par års relevant arbeidserfaring

Dette gjør vi for at flere skal få muligheten til å presentere seg, utover bare å sende inn en søknad og CV. Flere ganger har typiske «wildcard» som kanskje ikke ville kommet til intervju kun basert på søknaden, overbevist under prosessen og endt opp med jobb.

Selv om «alle» blir invitert inn, skal det litt til for å komme videre. I forkant av dagen, må kandidatene levere inn en skriveprøve. Under rekrutteringsdagen skal kandidatene løse en kreativ oppgave som del av en gruppe, samt presentere løsningen for en jury av operatører. I tillegg skal alle gjennom en speed-date med byrålederen.

– Det kan virke som en uoverkommelig oppgave å velge ut de som skal gå videre når dagen begynner. Men, når vi på slutten av dagen setter oss ned for å ta en grundig evaluering av alle kandidatene viser det seg at det er alltid noe som peker som ut og som vi har lyst til å gå videre med, sier Thorendahl.

I etterkant av rekrutteringsdagen er det rundt 10 stykker som kommer videre til et jobbintervju og her kjøres det normalt opptil 3 runder med intervjuer før byrået lander på de kandidatene som det er ønskelig å gi et jobbtilbud til.

Ok, hva er der vi ser etter?

– Det kan virke som et enkelt spørsmål men det er ikke en fasit til svaret. Vi har selvsagt gjort noen vurderinger på forhånd på type kvalifikasjoner vi ser etter og hvilke hull vi trenger å fylle i organisasjonen, men mye kan og har endret seg etter hvert som vi har snakket med de ulike kandidatene, forteller Thorendahl.

Dette er byråleders tips som kan bidra til at du kommer videre i prosessen:

  1. Vær deg selv. Høres ut som både en selvfølge og en klisjé, men hvis ingen kjøper det du selger, kommer du ingen vei.
  2. Hva gjør deg unik og til en attraktiv kandidat for oss? Igjen, vær deg selv og vær ærlig.
  3. Kombiner selvtilliten med en god dose ydmykhet. Det er ingen som forventer at du kan og vet alt.
  4. Still forberedt. Er PR-operatørene det riktige byrået for deg og hvorfor? Hvilke jobber har vi gjort som du liker og ønsker å høre mer om, eventuelt ikke liker? Og hvorfor?

Til slutt. Uansett, hva som skjer, er dette er god erfaring og en mulighet til å lære mer om livet i et byrå, møte nye mennesker og få en ny erfaring i trygge omgivelser.

Vel møtt og vi gleder oss til å møte dere alle på rekrutteringsdagen 5. mars. For mer info klikk her.

Dette innlegget er skrevet av:

Case