Fra mesterskapets start den 20. november til den dramatiske finalen søndag kveld har undersøkelsen AgendaTracker sett på medienes dekning av VM, og hvorvidt nordmenn synes dekningen har vært bred og balansert nok. Selv om det ikke har manglet på kritikk og diskusjon, er det konsensus om at norske medier har levert godt på samfunnsoppdraget sitt.
AgendaTracker er et samarbeid mellom analyseselskapet YouGov, mediaintelligens- og rådgivningsbyrået Infomedia og kommunikasjonsbyrået PR-operatørene. Selskapene har sammen sett nærmere på mediedekningen av det omdiskuterte mesterskapet.
I undersøkelsen kommer det frem at hele 57 prosent har fulgt dekningen av fotball-VM i Qatar. 36 prosent har ikke fulgt med på VM i det hele tatt grunnet manglende interesse, mens 12 prosent aktivt boikottet mesterskapet. 45 prosent av befolkningen har sett enten en eller flere kamper, og 6 prosent av disse hadde egentlig planlagt å boikotte, men innrømmer å ha sprukket underveis.
– Vi ser at de som faktisk fulgte mesterskapet i stor grad også opplever dekningen av de utenomsportslige sidene av fotball-VM som god, hvorpå kun 1 av 5 er misfornøyde. Kun fire prosent er misfornøyde med dekningen av selve kampene. Mediehusene kan dermed se seg relativt godt fornøyd med tilbakemeldingen fra fotballentusiastene, sier Jørgen Bjerke, partner og kundeansvarlig i PR-operatørene.
Han poengterer imidlertid at selv om flertallet er fornøyde, har også noen vært svært misfornøyde med hvordan enkeltsaker er blitt dekket av mediene. Dette gjelder spesielt FIFA-sjefens åpningstale og FIFAs håndtering av bruddene på menneskerettigheter, hvor henholdsvis 25 og 39 prosent syntes dekningen har vært dårlig eller svært dårlig. Bjerke tror derfor mesterskapet og medienes dekning vil bli debattert i ukene og månedene som kommer.