Vi i PR-operatørene er glade i nyheter. Hvert år måler vi populariteten til norske mediesaker sammen med medieovervåkingsselskapet Retriever og analysebyrået YouGov. Nå har vi imidlertid lyst til å dra det enda lengre. Vi vil spå framtiden. Her kommer en lettbeint prediksjon av nyhetsbildet i 2019.
Er du interessert i hva som var toppsakene i mediene det siste året?
Mediesaker – 1. kvartal 2018 │ Mediesaker – 2. kvartal 2018 │ Mediesaker – 3. kvartal 2018
Først, en kjapp gjennomgang av 2018. Nå skal det sies at året ikke er helt omme ennå, men vi satser på at vi ikke mister noen store celebriteter i romjulen i år (R.I.P. Carrie Fischer 27. desember 2016). Året 2018 har i stor grad kranset rundt politikk. Her kan man nevne mellomvalget i USA, Brexit, alt Donald Trump sier og gjør, midtlivskrise i KrF og politikere som gjør ting de ikke burde gjøre (ref. Listhaug, Giske, Thommesen, Skei Grande, Tonning-Riise, Sandberg, Keshvari og flere andre).
I den katastrofeorienterte delen er det verdt å nevne sjokkvarmen og medfølgende skogbrannfare i sommer, flommen i høst (i år igjen, og sikkert i 2019 også), skogbrannen i California og for ikke å glemme grottedramaet i Thailand. For dere som er interessert i slikt har det også vært et par sportslige begivenheter som fotball-VM i Russland og vinter-OL i PyeongChang.
Når vi nå skal over til prediksjonen for det kommende året, er saken for enkelthetens skyld delt inn i seks hovedoverskrifter, som alle er satt sammen til en fiktiv VG-forside. Slik er vår romslige prediksjon for 2019: