Hvordan bruke memes for å styrke merkevaren

Våre digitale liv er i stadig forandring, og det som er populært den ene dagen er ikke nødvendigvis det den neste. Å følge med på trendene kan derfor til tider være vanskelig, men om man gjør det på riktig måte kan virkemidler som memes brukes til å skape gode budskap for merkevaren.

Ordet «meme», eller «mem» som det heter på norsk ble først brukt av Richard Dawkins i en bok på 80-tallet i et forsøk på å beskrive hvordan ideer muteres og utvikles over tid. I dag brukes det som en fellesbetegnelse for humoristisk innhold på internett som spres gjennom sosiale medier og andre plattformer. Beskrivelsen at et meme som et «kulturelt fenomen som utvikler og muteres over tid» er derimot fortsatt gjeldende.

De aller fleste som har vært innom internett de siste 15 årene har nok hørt begrepet «meme», og selv om det ikke er en komplett enighet om nøyaktig hva utrykket innebærer, er det definitivt et fenomen som er kommet for å bli. Utrykket fikk virkelig fart på tidlig 2000-tallet, da sosiale medier og forumer på internett virkelig begynte å ta av, og en global internettkultur utviklet seg, men det skulle ta enda litt tid før denne nye kulturen ble anerkjent som et område hvor markedsførere kan nå ut til forbrukere på en effektiv måte.

Will it blend?

En av de første kampanjene som kan omtales som et meme oppstod på YouTube i 2006, da den amerikanske blender-produsenten Blendtec startet en serie de kalte «Will it blend?». Du har kanskje hørt om kampanjen ettersom den ble en stor suksess og gikk viralt over hele verdenen, og Youtube-siden til selskapet har i dag nesten 300 millioner avspillinger. Selv om kampanjen ikke ble laget for å oppnå «meme-status» som mål har den blitt et symbol på når viralitet og internettkultur begynte å finne sin plass i moderne markedsføring.

Den første “Will It Blend?” videoen:

Opp gjennom årene har det blitt pumpet ut utallige kampanjer som prøver å nå yngre målgrupper gjennom memes, humor og internettkultur. Man skulle tro at det nå fantes en oppskrift på hvordan man bruker disse verktøyene riktig, men slik er det ikke. Disse områdene er nemlig i ikke bare konstant, men også rask utvikling, og det som ble delt som ild i tørt gress forrige uke, kan nå være dølt eller upassende.

The «memer»

Det finnes mange eksempler på mislykkede meme-kampanjer, og en av de største og mest omtalte er fastfoodkjeden Wendy’s sin «The Memer»-kampanje. Kampanjen bestod av en video på ca. 30 sekunder, hvor man ser forskjellige karakterer reagere på et nytt smørbrød. I videoen refererer de til et meme som heter «Like a boss». Problemet var at i 2015 var dette memet allerede 6 år gammelt, og det ble ikke tatt så vel imot av massene. Siden den gang har reklamen i seg selv blitt et meme, og er nå et eksempel på mislykkede meme-kampanjer.

Å bruke internettkultur og memes kan gi stor gevinst, men gjør man det feil kan det få negative konsekvenser. For å unngå å bli den neste Wendy’s finnes det heldigvis noen retningslinjer og tips som vi gjerne vil dele med dere.

  1. Ikke prøv for hardt

For å bruke internettkultur effektivt i en kampanje må man være ekstra oppmerksom på hvordan man framstår, det er mange variabler og enkelt å tråkke feil. Det er derfor lurt å samarbeide med noen som har ordentlig kunnskap og oversikt over temaet, og ikke gjør det for komplisert.

  1. Hold deg oppdatert

Internettkulturen er i stadig bevegelse, og den feilen de fleste gjør, er å utnytte trender og memes som har dødd ut. Trender i dette landskapet kan oppstå og forsvinne på kun noen få uker – og til og med dager – så det er viktig å holde seg oppdatert og være i forkant.

Det er noen ting som har vært en del av internettkulturen lenge, og som ser ut til å aldri forsvinne. At det alltid har vært der betyr derimot ikke at det burde brukes i markedsføring. Et godt eksempel på dette er den populære grønne frosken «Pepe» som har vært en del av internettkulturen siden 2008, og som fortsatt brukes hyppig. Den er elsket av mange, men har de siste fem årene blitt svært kontroversiell etter at mange mente at høyreekstreme og rasistiske miljøer hadde tatt over fenomenet, så bruken av den medbringer med andre ord en relativt høy risiko.

  1. Ta vare på essensen

Når du bruker et meme til å promotere et produkt eller en tjeneste er det viktig at du tar vare på essensen i hva som gjør det til et meme. Vanner du ut konseptet med dine egne budskap eller påstander ender man fort opp med å miste verdien det hadde i utgangspunktet. Da tråkker du nemlig veldig fort feil.

Klarer du å følge disse retningslinjene vil oddsene dine for suksess bli vesentlig større, men på internett kan alt skje, så trå forsiktig.

Dette innlegget er skrevet av:

Case