Våre digitale liv er i stadig forandring, og det som er populært den ene dagen er ikke nødvendigvis det den neste. Å følge med på trendene kan derfor til tider være vanskelig, men om man gjør det på riktig måte kan virkemidler som memes brukes til å skape gode budskap for merkevaren.
Ordet «meme», eller «mem» som det heter på norsk ble først brukt av Richard Dawkins i en bok på 80-tallet i et forsøk på å beskrive hvordan ideer muteres og utvikles over tid. I dag brukes det som en fellesbetegnelse for humoristisk innhold på internett som spres gjennom sosiale medier og andre plattformer. Beskrivelsen at et meme som et «kulturelt fenomen som utvikler og muteres over tid» er derimot fortsatt gjeldende.
De aller fleste som har vært innom internett de siste 15 årene har nok hørt begrepet «meme», og selv om det ikke er en komplett enighet om nøyaktig hva utrykket innebærer, er det definitivt et fenomen som er kommet for å bli. Utrykket fikk virkelig fart på tidlig 2000-tallet, da sosiale medier og forumer på internett virkelig begynte å ta av, og en global internettkultur utviklet seg, men det skulle ta enda litt tid før denne nye kulturen ble anerkjent som et område hvor markedsførere kan nå ut til forbrukere på en effektiv måte.
Will it blend?
En av de første kampanjene som kan omtales som et meme oppstod på YouTube i 2006, da den amerikanske blender-produsenten Blendtec startet en serie de kalte «Will it blend?». Du har kanskje hørt om kampanjen ettersom den ble en stor suksess og gikk viralt over hele verdenen, og Youtube-siden til selskapet har i dag nesten 300 millioner avspillinger. Selv om kampanjen ikke ble laget for å oppnå «meme-status» som mål har den blitt et symbol på når viralitet og internettkultur begynte å finne sin plass i moderne markedsføring.
Den første «Will It Blend?» videoen: