En ganske vanlig forbruker

Stian er en ganske vanlig forbruker. Kanskje kan hans tanker om egne behov gjør forholdet mellom din merkevare og dine målgrupper enda sterkere og verdifullt i fremtiden.

Hei. Jeg heter Stian, og er en ganske typisk forbruker. Hva som er en typisk forbruker i dag er ikke nødvendigvis lett å forstå, men jeg skal forsøke å gi deg et lite innblikk i hva som opptar meg, motiverer meg og styrer mange av mine handlinger. Kanskje kan det gjøre forholdet mellom din merkevare og meg enda sterkere og verdifullt i fremtiden.

En ting som er sikkert er at jeg har endret meg de siste årene. Jeg opplever at verden har krøpet nærmere med de store systemkrisene; miljø, finans, politikk og konflikter. Produkter og tjenester har blitt mer tilgjengelige, og alle skal ha min oppmerksomhet. Det kan føles tidvis litt overveldende. Kanskje gjør det at jeg har blitt mer opptatt av det nære og av valgene jeg gjør. Jeg prøver i alle fall så godt jeg kan å være mer bevisst på konsekvensene av mine valg som forbruker får. Og teknologien gir meg mulighet til å få, gi og dele informasjon med mine omgivelser.

Med dette som bakteppe, og dersom du som leser dette representerer en virksomhet eller merkevare vil jeg dele noe av det som helt konkret er det jeg er opptatt av som forbruker. Jeg håper du kan bruke det som inspirasjon i ditt daglige arbeid, og at det vil bidra til at vi får et enda sterkere forhold til hverandre i fremtiden.

  1. Jeg vil bli sett og likt
    Jeg har alltid vært opptatt av å bli sett og anerkjent. Det er en grunnleggende driver for mennesker i den vestlige verden. Med dagens teknologi og sosiale medier er dette blitt et enda viktigere element i livet mitt. Jeg bruker i stor grad sosiale medier til å vise meg fra min beste side, og i jakten på økt anerkjennelse tillater jeg meg å bli stadig mer utleverende.I 2015 åpnet Marmite en pop-up café i London hvor du fikk rabatt avhengig av om du var en som spredde kjærlighet eller hat i sosiale medier: http://www.standard.co.uk/goingout/restaurants/caf-to-rank-customers-as-lovers-or-haters-according-to-their-twitter-10430380.html
  1. Jeg er et menneske og ikke en målgruppe
    En annen viktig ting for meg er at jeg vil at du som merkevare skal forstå meg. Jeg er ikke en målgruppe, jeg er et unikt og sammensatt individ. I alle fall liker jeg å tro det. Derfor elsker jeg merkevarer som evner å tilpasse seg og tilrettelegge for mine ønsker og behov. I løpet av en dag er jeg også forskjellige roller og behov. Jeg er fagperson, kollega, venn, far, mann og noen ganger ganske forvirret. Det er det fint om du forstår.Et litt annerledes og morsomt eksempel på en virksomhet som forstår målgruppenes behov, er den indiske lastebilprodusenten Tata. De lanserte like godt et eget kondommerke, for å promotere sikker sex blant lastebilsjåfører: https://www.youtube.com/watch?v=HwWcVlHUS6Y
  1. Snakk med meg, og involver meg
    Jeg er et sosialt, engasjert og kunnskapsrikt menneske. Jeg liker merkevarer som ikke snakker til meg, men med meg. Og noen ganger liker jeg å være involvert. Jeg tror oppriktig at dersom du lytter til meg og andre som meg, kan vi sammen gjøre din merkevare bedre. Din viktigste oppgave er derfor å fasilitere denne dialogen og involveringen, og gripe tak i det som er gode tilbakemeldinger og idéer – og vise meg at du gjør noe med det. Det blir stadig mindre penger til undersøkende journalistikk. Det nye meksikanske nyhetsnettstedet Animal Politico får derfor hjelp bra sine lesere til å finansiere sitt arbeid: http://throughcracks.com/to-stay-independent-animal-politico-turns-to/
  1. Hjelp meg med livet mitt
    Selv om jeg kanskje liker å gi uttrykk for det, er jeg på ingen måte noe fullkomment og problemfritt menneske. Hverdagen min er full av små og store utfordringer, som du veldig gjerne må hjelpe meg å løse. Jeg forsøker etter beste evne å få tid og penger til å strekke til, å spise sunt og opprettholde god helse og å fylle livet mitt med mening og gode opplevelser. Jeg foretrekker derfor stadig oftere produkter og merkevarer som hjelper meg å gjøre hverdagen og livet enklere. Som for eksempel når OL-sponsor Coca-Cola lager etiketter som bidrar til å holde mygg som bærer zika-smitte unna: https://www.youtube.com/watch?v=-rf7PQvscIc
  1. Vit hvor jeg kommer fra
    Samfunnet og verden blir stadig mer globalt, og jeg er i aller høyeste grad en verdensborger. Samtidig har jeg et opphav og føler en lokal tilhørighet. Jeg er stort sett stolt av hvor jeg kommer fra og hvor jeg bor. Derfor velger jeg av og til, til tross for at det helt ærlig kan være både dyrere og dårligere produkter, lokale produkter som jeg opplever som autentiske, og signaliserer at jeg er en person som tar bevisste valg samt hvor jeg har min tilhørighet. Jeg drikker derfor innimellom Tøyen Cola og Løkka IPA, og spiser gourmet asparges fra Jeløya og blåskjell fra Åfjord i Trøndelag. Og potetene dyrker jeg selvsagt selv. Og jeg er ikke den eneste. I fjor økte lokalmatsalget med 10%: http://www.dagligvarehandelen.no/2016/over-10-prosent-lokalmat-vekst
  1. Behandle meg som et intelligent menneske
    Samfunnet blir tilsynelatende stadig mer overfladisk og mediebildet tabloidisert. Men det betyr ikke at jeg er en grunn person av den grunn. Jeg anser meg selv å ha betydelig intellektuell kapasitet, og higer etter ny kunnskap. Og jeg går gjerne i dybden på temaer som opptar meg. Derfor bruker jeg mye tid på merkevarer som klarer å fortelle meg hva de driver med på en måte som gir meg økt kunnskap og engasjement. Når du besøker Brooklyn Museum i New York, kan du for eksempel via deres app «ASK» til enhver tid stille museumspersonalet spørsmål om kunsten som er utstilt: https://www.brooklynmuseum.org/ask
  1. Vis meg ditt sanne jeg
    En viktig del av det å behandle meg som et intelligent menneske, handler også om at du må vise meg ditt sanne jeg. Noe av det jeg verdsetter aller mest er åpenhet og oppriktighet, og jeg gjennomskuer deg lett dersom du forsøker å skjule noe, eller å fremstille deg som noe bedre enn du faktisk er. Dersom vi skal kunne ha et godt og langt forhold må jeg kunne stole på deg. Volkswagen har nok trolig lært, etter at selskapets verdi er redusert med mer enn 170 milliarder kroner etter dieselskandalen i følge Wall street Journal: http://www.wsj.com/articles/the-looting-of-volkswagen-1470353904
  1. Ta ansvar for min og mine barns fremtid
    Og kanskje aller viktigst. Jeg er opptatt av min egen og mine barns fremtid, og det forventer jeg at du er også. Jeg er takknemlig for at virksomheter skaper arbeidsplasser. Det er en viktig samfunnsrolle. Du skal likevel vite at selskapet ditt er avhengig av meg og de andre som handler dine produkter eller tjenester. Derfor er det avgjørende for meg at du driver din virksomhet på en forsvarlig og ansvarlig måte. Hvis vi skal fortsette å velge deg i fremtiden er det fordi vi vet at du forvalter våre felles ressurser og goder på en måte som er bra for oss alle, og ikke bare din forretning. Et imponerende eksempel er britiske Tesco som nå tilbyr gratis frukt til barn, som et tiltak for å bidra til sunne og varige matvaner: https://www.tescoplc.com/news/news-releases/2016/free-fruit-for-kids-at-tesco/

Når jeg nå deler mine behov og tanker som forbruker avslører jeg sikkert at jeg er ganske selvsentrert, med fokus på meg og mitt. Men der har du meg. En ganske typisk forbruker. Dersom du viser at du forstår disse tingene, kan vi veldig gjerne være venner.

Dette innlegget er skrevet av:

Case