Forrige uke hadde PR-operatørene foredrag på karrieredagene på Høyskolen Kristiania og Westerdals. Her kommer et utdrag fra foredraget. Har du lyst til å booke oss til et foredrag? Send en mail til pt@pr-o.no.
Når var sist du forelsket deg i et kakediagram? Og når var sist gang en rapport fikk deg til å danse? Alt for mange kommunikasjonsplaner og strategier blir liggende i skuffen, eller blir misbrukt i gjennomføringsfasen.
Vi ser dem som små glimt innimellom. Videoene, blogginnleggene, seminarinvitasjonene, presse-eventene og reklamefilmene som skal bygge identitet, engasjere og informere et bredt publikum om merkevarer og produkter. Det er stadig noen som skal forandre verden eller hverdagen til noe bedre, og ikke minst fortelle deg om det. Deretter blåser det bort som en serviett i flau bris.
De oser av blytunge strategier, bred forankring, hardt innsiktsarbeid, workshops og godkjenningsrunder. Men kommunikasjonen som kommer ut blafrer forbi og forsvinner i glemselen, tross all tyngden.
Det er gjennomføringen som svikter. Det er som om alle beslutningstakere, oss kommunikasjonsfolk inkludert, har glemt leksen om irreversible kostnader, og lar være å kapitalisere på den jobben som er gjort i forkant. Timene har flydd, fakturaene er skrevet og overtidstimene er utbetalt. Det som skulle sikre en fantastisk treffsikker kommunikasjon, har endt med en hyggelig video på egne kanaler med 1500 visninger og tre kommentarer. Eller enda verre, bommet fullstendig på mål og oppnådd tonnevis av uønsket oppmerksomhet.