Digital rekrutteringsdag: Dette ser PR-operatørene etter

15. oktober er det rekrutteringsdag hos PR-operatørene, som denne gangen for første gang skal gjennomføres digitalt. Det er alltid en hektisk og gøyal dag for alle i byrået, men også en dag som vi håper er interessant, lærerik og hyggelig for alle som deltar.

På grunn av den pågående pandemien må PR-operatørene denne gangen legge opp dagen litt annerledes enn ellers, men byråleder Petter Thorendahl er optimistisk til at dagen vil bli spennende både for byrået og de som søker.

– Rekrutteringsdagen er en arena hvor vi får mulighet til å møte mange unge talenter og de får anledning til å bli litt bedre kjent med oss og byrålivet. Det skal vi klare denne gangen også, selv om vi er midt i en pandemi og dermed må tenke litt annerledes, sier Thorendahl.

Han legger til at han ser frem til å kunne gi to av de heldige et jobbtilbud i etterkant av prosessen.

Kriteriene er enkle, men prosessen er grundig

Alle som søker blir invitert inn, så fremt man oppfyller kriteriene – nyutdannet eller ett par års relevant arbeidserfaring. Dette gjør PR-operatørene for at flere skal få muligheten til å presentere seg, utover bare å sende inn en søknad og CV.

– Flere ganger har typiske «wildcard» som kanskje ikke ville kommet til intervju kun basert på søknaden, overbevist under prosessen og endt opp med jobb, poengterer Thorendahl.

Selv om «alle» blir invitert inn, skal det litt til for å komme videre. I forkant av dagen, må kandidatene levere inn en skriveprøve. Under rekrutteringsdagen skal kandidatene løse en kreativ oppgave som del av en gruppe, samt presentere løsningen for en jury av operatører.

– Det kan virke som en uoverkommelig oppgave å velge ut de som skal gå videre når dagen begynner. Men, når vi på slutten av dagen setter oss ned for å ta en grundig evaluering av alle kandidatene viser det seg at det er alltid noen som peker seg ut og som vi har lyst til å gå videre med, sier Thorendahl.

I etterkant av rekrutteringsdagen er det rundt 10 stykker som kommer videre til et jobbintervju og her kjøres det normalt opptil 3 runder med intervjuer før byrået lander på de kandidatene som det er ønskelig å gi et jobbtilbud til.

Ok, hva er det vi ser etter?

– Det kan virke som et enkelt spørsmål, men det er ikke en fasit til svaret. Vi har selvsagt gjort noen vurderinger på forhånd på type kvalifikasjoner vi ser etter og hvilke hull vi trenger å fylle i organisasjonen, men mye kan og har endret seg etter hvert som vi har snakket med de ulike kandidatene, forteller Thorendahl og legger til:

– Uansett, hva som skjer, er dette en god erfaring og en mulighet til å lære mer om livet i et byrå, møte nye mennesker og få en ny erfaring. Vel møtt og vi gleder oss til å møte dere alle på den digitale rekrutteringsdagen 15. oktober, avslutter Thorendahl.

Dette er byrålederens tips som kan bidra til at du kommer videre i prosessen:

  1. Bruk litt tid på både CV, søknad og skriveoppgaven. I PR-operatørene skal du jobbe med tekst, og da er det viktig at vi vet at du skriver godt.
  2. Vær deg selv. Høres ut som både en selvfølge og en klisjé, men hvis ingen kjøper det du selger, kommer du ingen vei.
  3. Hva gjør deg unik og til en attraktiv kandidat for oss? Igjen, vær deg selv og vær ærlig.
  4. Kombiner selvtilliten med en god dose ydmykhet. Det er ingen som forventer at du kan og vet alt.
  5. Still forberedt. Er PR-operatørene det riktige byrået for deg og hvorfor? Hvilke jobber har vi gjort som du liker og ønsker å høre mer om, eventuelt ikke liker? Og hvorfor?

For mer info klikk her. Du kan også sende en mail til dingo@pr-o.no om du har spørsmål om prosessen.

Dette innlegget er skrevet av:

Case