Dette er trendene for sosiale medier i 2022
Trendene forandres stadig og det kan være vanskelig å holde følge. The Network One, som er verdens ledende uavhengige byrånettverk, har i en 133 siders rapport identifisert de seks viktigste trendene innen markedsføring på sosiale medier i 2022. Her er trendene som vil hjelpe deg med utviklingen av en effektiv markedsføringsstrategi, og til å få engasjerte og begeistrede følgere.
Tre hovedtrender for markedsføring på sosiale medier i 2022:
- TikTok vil trone på toppen
Ifølge rapporten bruker en gjennomsnittlig forbruker 52 minutter om dagen på TikTok, og 60 prosent av brukerne er generasjon Z. Eksperter på sosiale medier mener TikTok vil forbigå Instagram, og bli den mest populære appen. TikTok vil vokse seg større i 2022 og muligens bli den viktigste plattformen for markedsføring på sosiale medier. Uansett hvilken bransje du befinner deg i, kan det være lurt å undersøke mulighetene som finnes på denne plattformen.
- Et samfunnsdrevet felleskap
De aller fleste lengter etter å være en del av et fellesskap, spesielt etter en global pandemi. For å nå målgruppen din på best mulig måte, bør du ta en naturlig del av fellesskapet som målgruppen befinner seg i. Innholdsskapere har gjerne et unikt forhold til sine følgere, da innholdet de skaper oppleves som mer autentisk enn det merkevarene klarer skape selv. Å bli en del av et fellesskap gjennom aktuelle innholdsskapere bør være på radaren til merkevarer i 2022.
- Tiden for å utforske metaverset
Metaverset ønsker en kunstig virkelighet hvor interaksjon foregår i en digital verden. Gjennom utvidet virkelighet (AR), virtuell virkelighet (VR), Non-fungible tokens (NFT), spill, avatarer og andre aspekter vil metaverset forsøke å lokke til seg folks oppmerksomhet. I 2022 vil metaverset utvides og utvikles, og flere virksomheter vil investere i dette i større grad.
Tre hovedtrender for influensermarkedsføring i 2022:
- Influenserøkonomien blomstrer
Influensere har blitt sine egne merkevarer. De eksisterer ikke lenger bare på sosiale medier, men også i butikkhyllene. Dette kan fort oppleves truende for tradisjonelle merkevarer.
Med fremveksten av betalte abonnementstjenester finner innholdsskapere nye måter å tjene penger på innholdet sitt utover merkevarepartnerskap. I 2022 forventes det at flere innholdsskapere vil utforske potensialet i dette. Et av områdene vi forventer å se mye mer influensermarkedsføring er gjennom sosial handel – for eksempel #TikTokmademebuyit. Influensere kan med andre ord bli mer avgjørende for å konvertere bevissthet til nettsalg.
- Et gullrush for innholdsskapere
En interessant trend er å se det økende nivået av innflytelse innholdsskapere har i det sosiale miljøet. Da refereres det ikke til influensere eller kjendiser, men innholdsskapere som viser talent og finner glede i å skape innhold. I løpet av de neste fem årene kan man forutsi at om lag en milliard mennesker vil identifisere seg som innholdsskapere. Flertallet av disse vil ikke bli store stjerner på sosiale medier, men heller oppfylle grunnleggende menneskelige behov de har for å få støtte fra et felleskap gjennom kreativitet. Innholdsskaperne vil bestå av TikTok- og YouTube-leger, advokater, forskere, lærere og flere. TikTok har vært spesielt viktig for denne utviklingen ettersom den har vist at sosiale medier kan brukes til å oppnå stor rekkevidde på kort tid.
- Influensere blir ansatt inn i markedsavdelingene
Influensere er nå også innholdsskapere. De blir kreative direktører som blir ansatt på merkevaresiden. Merkevarer har allerede i større grad begynt å introdusere innholdsskapere fra idéstadiet og gitt de interne roller i selskapene sine. I 2022 forventer vi å se flere innholdsskapere som får stor innflytelse for selskapers markedsstrategier.
Dersom din merkevare har behov for hjelp på sosiale medier, til influensersamarbeid eller PR, ta kontakt med byråleder Petter Thorendahl på pt@pr-o.no for å høre hva vi kan gjøre for dere.