UNICEF: Den Ene viktige filmen

Skroll ned

Mange barn og unge strever av ulike årsaker i hverdagen, uten at voksne virker å vite om det eller bryr seg. For mange kan én som bryr seg være nok. Sammen med PR-operatørene ønsket UNICEF derfor å skape oppmerksomheten og engasjement rundt UNICEFs satsing «Den Ene».

Bakgrunn og mål

Med «Den Ene» ønsker UNICEF Norge å gjøre voksne trygge på at de kan gjøre noe for barn uten at det blir sett på som «å blande seg». Hensikten er ikke å gå skolen, helsevesenet eller barnevernet i næringen, men skape et ekstra engasjement til beste for barna. Forskning og erfaringer har vist at det ofte ikke skal mer enn én trygg voksenperson til for å skape en forandring i et barns liv.

For å gjøre enda flere kjent med det viktige arbeidet som gjøres gjennom «Den Ene» valgte UNICEFs samarbeidspartner DNB å gi 100.000 kroner til UNICEF. Deres eneste krav var at pengene skulle benyttes til å gjøre «Den Ene» mer kjent.

Gjennomføring

Med utgangspunkt i et begrenset budsjett var det allikevel viktig å skape kommunikasjon som var sterk nok til å vekke følelser og skape engasjement. Kommunikasjon som var god nok til at flere ønsket å dele og videreformidle det viktige budskapet. Løsningen falt derfor på å lage en enkel film, hvor noen utvalgte personer fortalte sine sterke historier om hvor viktig enkeltpersoner hadde vært i deres oppvekst. Filmen ble utviklet i samarbeid med produksjonsselskapet Splæsh.

I den 2,5 minutt lange filmen forteller Christian, Azadeh og Eva sine historier. Historier om hvordan trøblete og vanskelig oppvekst ble snudd til håp og positivitet av ansvarlige voksne som så dem og var der for dem da de trengte det som aller mest.

Filmen ble distribuert primært via Facebook, og med et begrenset distribusjonsbudsjett, i tillegg til i et utvalg av UNICEFs egne kanaler.

Resultat

Til tross for svært begrensede budsjetter, hvor kun 15.000 kroner ble brukt til promotering via Facebook oppnådde filmen svært gode resultater. Artikkelen på unicef.no hvor filmen ble lansert ble i løpet av noen få dager sett av over 14.000 mennesker. Videoen ble sett mer enn 3.500 ganger. Et tall som kan virke lite, men med tanke på det lille som ble brukt på distribusjon må dette anses som godt. Og det viktigste av alt var at åtte av ti som så filmen så nesten hele den relativt lange filmen. Filmen ble også delt av 240 personer, og genererte mer enn 1200 likes og kommentarer. Resultater som er betydelig bedre enn de aller fleste andre filmer og innhold fra UNICEF.

Case