Rusta: Norgeslansering

Skroll ned
Foto: Johnny Vaet Nordskog
Bakgrunn

Varehuskjeden Rusta tok en beslutning om at 2014 skulle bli året de gikk inn i det norske markedet. Gjennom pressearrangement i forkant av norgeslanseringen, real-time PR rundt varehusåpningene og løpende selskapskommunikasjon, har Rustas inntog her til lands gått over all forventning.

Mål

På tross av at Rusta er en sterk og etablert merkevare i Sverige, var kjennskapen i 2014 svært lav i Norge. Da den svenske varehuskjeden bestemte seg for å gå inn i sitt første utenlandsmarked (Norge), var det derfor viktig å øke kjennskap til merkevaren og sørge for gode salgs- og besøkstall til deres nye varehus.

Lanseringsarrangement for pressen

For å begynne jobben med å etablere merkevaren Rusta i Norge og å skape et forhold til utvalgte journalister og bloggere ble det bestemt å gjennomføre et pressearrangement. Arrangementet ble avholdt i god tid før første varehusåpning og Rusta fikk anledning til å vise frem mange av høst- og vintersesongens nyheter til de mange oppmøtte. På arrangementet ble det også informert om de fem første planlagte varehusåpningene for å opprettholde momentum inn mot den fysiske lanseringen.

Real-time PR rundt varehusåpninger

For å sørge for god pressedekning i forkant av varehusåpningene, økt lokalt kjennskap og ikke minst gode besøkstall, har vi jobbet proaktivt og strategisk mot lokalmediene. Kommunikasjonen har gått i faser som bygger opp forventningene til selve åpningen basert på lokal innsikt. Under åpningsdagen har vi jobbet tett med lokalmediene slik at de får skreddersydd presseinformasjon løpende, samt tilrettelagt intervjuer med varehussjef og norgessjef etter behov.

Selskapskommunikasjon

For å vekke oppmerksomhet nasjonalt har PR-operatørene også bistått med å bygge opp norgessjefen i Rusta som en talsperson for detaljhandel i Norge, samtidig som vi sørger for mediedekning av sesongens nyheter og den svenske ledelsen. Ved å ta i bruk aktuelle tidsknagger, både for samfunnet generelt og Rusta, har vi sørget for god og relevant pressedekning som har belyst reisen Rusta har hatt i Norge fra utfordrer til en av markedslederne innen detaljhandel.

Resultat

Norgeslanseringen av Rusta har vært svært vellykket og alle målsettinger satt for åpningskampanjen ble oppnådd. Varehusene har sett lange køer på åpningsdagene med den ene besøksrekorden etter den andre, noe lokalmediene også har fått med seg. Kun etter de første varehusåpningene ble «Rusta-åpninger» godt kjent blant journalistene som stadig stiller opp for å dokumentere flere hundretalls i kø og de aller ivrigste som sover i telt utenfor varehuset opptil 12 timer før åpning. Hittil har norgeslanseringen blitt dekket i over 60 lokale, regionale og riksdekkende medier, og Rustas produkter er profilert i flere av omtalene.

Sommeren 2018, under fire år siden første varehus åpnet, har Rusta etablert salgsflater på over 40 000 kvadratmeter fordelt utover 24 varehus, med 435 ansatte og over 3,4 millioner betalende kunder. I tillegg har Rustas kundeklubb, «Club Rusta», fått inn over 300.000 medlemmer på kun seks måneder etter lansering. Ved årsskiftet 2018/19 blir også milepælen om en milliard i omsetning nådd.

Alt i alt har Rusta Norge sett en enorm ekspansjon på kort tid, og med en så god lansering her til lands har norgessjefen nå fått frie tøyler til å åpne så mange varehus han bare kan i tiden fremover. Med andre ord, spennende tider i vente og PR-operatørene skal fortsette å sørge for at mediene og folket får med seg Rustas videre fremmarsj.

Case