I 2013 ble en av Microsofts mest kjente merkevarer, Microsoft Office, endret fra å være et fysisk produkt til å bli en abonnementstjeneste for bedrifter og forbrukere. I februar 2014 ville Office-kunder bli informert om at de måtte fornye tjenesten etter ett års bruk, og internt var man usikre på hvordan dette ville bli mottatt.
Microsoft ønsket å synliggjøre den nye abonnementstjenesten Office 365 og kommunisere alle mulighetene du har med Office-pakken. I januar startet derfor prosjektet Alt du kan gjøre med Office med formål å vise nye, kreative og utypiske bruksområder for Office-programmene. Prosjektet var i starten forbeholdt sosiale medier, og under emneknaggen #AltMedOffice ble det hver uke publisert innlegg med kreative forslag til hvordan Office kunne hjelpe deg i situasjoner fra trening, jobb, skole, turplanlegging til dugnadsorganisering og tekstforfatting.
Etter fire måneder med dette som nøkkelbudskap i sosiale medier ønsket man å vise at du faktisk kunne bruke Office til alt, også til noe så uventet som kunst. Dette var utgangspunktet som dannet grunnlaget for gjennomføringen av «Office Art – Work Wonders».