Grimaser ble til internasjonal heder i FIFA 22

Skroll ned

Da spillselskapet Electronic Arts skulle lage blest rundt deres nye «End of an Era»-kort i det populære fotballspillet FIFA 22, tok vi videokameraet fatt for å møte Christian Gauseth i Mjøndalen. Hans noe utradisjonelle spillerportretter inne på spillmodusen FIFA Ultimate Team (FUT) hadde nemlig tiltrukket seg interesse fra fans verden overog det ville spillselskapet hedre. 

BAKGRUNN

Siden Mjøndalen IF for første gang var med i FIFA-serien til Electronic Arts i 2016 har Christian Gauseth valgt en litt utradisjonell vinkling på portrettbildet som legges inn av alle spillerne: han valgte å gjøre en ny grimase hver gang et nytt bilde skulle tas. Dette tiltrakk seg oppmerksomhet hos mange fans av spillserien, både i Norge og i resten av verden. Spesielt på nettforumet Reddit ble portrettene en stor snakkis, og da Gauseth skulle legge opp som fotballspiller etter 2021-sesongen, bestemte EA SPORTS FIFA seg for å ta affære. De planla å gi Mjøndal-spilleren det som kalles et «End of an Era»-kort i spillet, en ære som til vanlig er forbeholdt store internasjonale legender når de bytter klubb eller legger opp. Til dette ønsket de å lage en morsom video. 

MÅL

Produsere videoinnhold for å skape oppmerksomhet rundt utdelingen av «End of an Era»-kortet til Christian Gauseth i FIFA 22, i sosiale medier og blant spillets community. 

GJENNOMFØRING

Et team på tre fra PR-operatørene laget sammen med EA SPORTS FIFA en plan for hvordan hedringsvideoen skulle bli. Med kreative og morsomme virkemidler skulle man overraske og engasjere den litt annerledes hederen. Etter det kreative var på plass reiste teamet fra PR-operatørene ut til Consto Arena i Mjøndalen for å møte opptak med Christian Gauseth. Etter en dag med mange morsomme grimaser dro teamet tilbake til Oslo, og etter noen uker med klipping hos vår interne innholdsprodusent var resultatet klart. 

RESULTAT

Videoen ble delt i flere av Electronic Arts sine kanaler, blant annet på Instagram og Twitter. Der var det totalt nesten fire millioner mennesker som fikk med seg innleggene hvor videoen var med, og tusenvis kommenterte hvor gøy det var at spillprodusenten valgte å gi denne æren til Gauseth. Twitter-innlegget med videoen ble faktisk likt av nesten dobbelt så mange som lanseringstraileren for FIFA 22. Spillselskapet fikk også skryt for å vise at de forstår seg på hva FIFA-spillerne setter pris på. Flere kalte det selskapets «beste innhold i år». 

Videoen ble i tillegg delt av en rekke store Youtubere som Macartney og FraFilter. Den ble også omtalt i en rekke både norske og internasjonale medier innenfor sport og gaming. 

gauseththumb
TEAM

Vi hjelper deg å nå dine mål

Case