Bruk faget for å fremstå smartere.

PR-byrå. Reklamebyrå. Mediebyrå. Digitalbyrå. Kommunikasjonsbyrå. Sosiale medier-byrå. Fullservicetotalintegrertmarkedsførings-byrå. Det er ikke grenser for hva vi som driver med kommunikasjon på vegne av kunder kaller oss selv for tiden.

Det vi tydeligvis har til felles er en egen evne til å bruke vår ekspertise til å krangle, diskutere, spy ut litt edder og galle, og prøve å dytte hverandre litt ned. Alt med håpet om at vi skal fremstå bittelitt smartere enn naboen.

Se for deg følgende: Du jobber med kommunikasjon eller markedsføring for en stor kunde innen hvilken som helst bransje. Denne kunden har sett seg litt lei av at konkurrenten får så himla mye oppmerksomhet, så de foreslår å gå hardt ut i en eller annen form for media og si hvor utrolig teit det de sier er. Og å bruke litt sånn halvveis nedlatende ord og hersketeknikker som «kjære», «fallitterklæring» og «feilsitering». Synes du rådgiverhatten hadde sittet godt over øra om du da hadde nikket anerkjennende og sagt «tommel opp, god idé»? Men når folk fra disse byråene skal kommunisere på egne vegne virker det rett og slett som om alle evner til god rådgivning er kastet rett ut av vinduet. Spesielt skuffet er jeg over PR-bransjen, som definitivt burde ha visst bedre enn å åpent rakke ned på bransjekolleger, bruke andres feilgrep for egen synlighet og ta bransjediskusjoner i åpne fora i stedet for å bruke de organisasjoner som er tilrettelagt for dette.

Misforstå meg rett. Jeg er så for gode faglige diskusjoner og masse uenighet. Finnes jo ikke noe kjedeligere enn mennesker som skal være enige hele tiden, og dét vil jo aldri drive bransjen fremover. Men jeg er bare så dritt lei av å jobbe i en bransje som aldri klarer å ta sin egen medisin, av PR-byråer som ikke klarer å kommunisere godt på egne vegne og av reklamebyråer som skal snakke ned andres leveranser. Og de som ikke vil være PR-byråer fordi de er noe helt annet og så skal snakke ned det de egentlig lever av fordi det ikke er så kult lenger (sånn som en del av mediebyråene nå også skal være). Vi lever av å levere god kommunikasjon for kundene våre. Hva det er kommer det til å være uenighet om så lenge det finnes bruk for folk som oss. Men bruk naboen som rådgiver fra tid til annen og sjekk om du ville anbefalt kunden din å gjøre det samme.

Ja til mer fag og mindre bitching!

Dette innlegget er skrevet av: