Åtte medietrender for 2019

Årets medietrender har ikke endret seg stort fra fjoråret. Men hvis du ikke fikk med deg fjorårets medietrender heller, så er det vel verdt å lese videre. PR-operatørene var nemlig til stede på Kantar Medias seminar «Medietrender 2019», og gir deg her kortversjonen av rikets medietilstand per i dag.

1. Alle er på nett

Så godt som, i hvert fall. 9 av 10 nordmenn har smarttelefon og 7 av 10 eier et nettbrett. Dette gjelder til og med barn, hvor 93 prosent av de mellom 10 og 11 år eier en smarttelefon, mens 67 prosent eier et nettbrett!

2. Alltid på mobilen

Tre av fire nordmenn oppgir at internett er deres viktigste nyhetskilde, og da er det først og fremst mobilen det er snakk om. Hele 63 prosent av nettrafikken kommer fra mobilen. Men, det skulle kanskje bare mangle når vi tilbringer 3,5 timer i snitt på mobilen hver dag. Det er altså liten tvil om at det lønner seg å ha mobiloptimaliserte nettsider og sette mobile tjenester høyt opp på prioriteringslista.

3. Papiravisa er fortsatt viktig, men…

Papiravisa har alltid hatt et høyt konsum, men den trenden er nedadgående. Siden årtusenskiftet har konsumet av papiraviser halvert seg. De få avisene som har økt lesertallene sine i løpet av det siste året er nisjeavisene Klassekampen, Morgenbladet, Dagsavisen og Nationen. De fortjener en applaus!

4. Radiolyttingen stuper

Overgangen til DAB har resultert i en markant nedgang i radiolyttingen (-9%). Det er de over 60 år som hører mest på radio, med 126 minutters lyttetid i snitt, mens de mellom 12 og 29 år hører minst på radio med en lyttetid på 34 minutter i snitt. Det totale gjennomsnittet ligger på 72 minutters lyttetid om dagen.

5. Podkast vokser

Mens radiotallene går nedover, kan vi i alle fall glede oss over at radioens litt ferskere slektning, podkasten, vokser. En av fem hører på podkast ukentlig, mens en av tre hører på podkast månedlig. Podkast er definitivt en plattform det er verdt å huske på når en skal legge en ny kanalstrategi.

6. De unge illojale

Tradisjonelle medier er uten tvil i hardt vær. Tallenes tale er at konsumet synker i takt med alderen. De eldre er uten tvil mest lojale, mens de yngre bruker mindre og mindre tid på de tradisjonelle mediene, det være seg radio, lineær TV, magasiner eller aviser. Er du ute etter å nå såkalte millennials, kan det med andre ord være lurt å tenke andre kanaler…

7. De sosiale kanalene

…for eksempel Youtube, Instagram eller Snapchat. I aldersgruppen 15-29 år er det totalt 69 prosent som bruker Youtube og Instagram, mens hele 80 prosent bruker Snapchat.

8. Nedgang for Facebook

Facebook går derimot tilbake blant de yngste. Blant de i aldergruppen 15-29 år er det 43 prosent som sier at de bruker Facebook mindre nå enn for et år siden.

Dette innlegget er skrevet av:

Case