Trump trumfer nyhetsbildet i årets første kvartal

Foto: Flickr, Fotograf: Gage Skidmore https://www.flickr.com/photos/gageskidmore/29496564944

Donald Trump har vært svært synlig i nyhetsbildet i årets første kvartal viser AgendaTrackers undersøkelse. Med over 18.000 omtaler i norske medier er det lang vei ned til de øvrige på kvartalets topp 10-liste. I tillegg er dette saken som har gjort mest inntrykk. Årets første måneder har også vært preget av langrenn, rettsaker og trøbbel i matvarebransjen.

Innreiseforbudet til Trump var i utgangspunktet nok for å nå kvartalets topp 10 mediesaker. Når alle saker om den nyvalgte presidenten slås sammen blir det lang vei ned til den andre mest omtalte saken. Flyktningstrømmen gjennom Europa er kvartalets nest mest omtalte sak og ga i overkant av 8000 medieomtaler. Saken som gjorde oss mest glade i årets første kvartal var VM på ski i Lahti.

– Media har definitivt funnet ut at saker om hva den nyvalgte presidenten foretar seg politisk genererer stor oppmerksomhet. Mange er svært kritiske til Donald Trump og stimuleres derfor av omtaler som gir dem bekreftelse på deres standpunkt. I tillegg har jo presidenten en svært spenstig retorikk som tar seg godt ut i overskrifter, sier rådgiver i PR-operatørene Nikolai Riibe.

Rema 1000 i vinden

Kvartalets tiende mest omtalte sak var opprøret mot Rema 1000’s leverandørkutt. Likevel er dette en av sakene som gjør mest inntrykk på folk i årets første måneder. Hver fjerde nordmann mener at denne saken har gjort inntrykk på dem, noe som er mer enn blant annet ulvedebatten, VM på ski, Jensen-saken og kvinnedagen. I tillegg sier 60 prosent at leverandørkuttet har gjort dem triste eller opprørte.

–  Leverandørkutt hos Rema 1000 har gjort oppsiktsvekkende stort inntrykk på folk flest sammenlignet med andre saker som for eksempel Jensen-saken. I tillegg har denne saken gjort lesere triste og opprørte, noe som tyder på at Rema 1000 har sviktet i kommunikasjonen sin, sier Nikolai Riibe.

Ski gjør oss glade

VM på ski og Tour de ski sørger for kvartalets gladsaker. Hele 8 av 10 nordmenn reagerte med glede over medieomtaler tilknyttet VM på ski. Like mange oppgir også at omtaler av Tour de Ski gjorde dem glade. En ski-sak som derimot ikke har gjort så mange glade er Johaugs dopingdom som i tillegg har gjort stort inntrykk på folk. Hver tredje person sier at denne saken har gjort inntrykk på dem og 8 av 10 sier saken har gjort dem triste eller opprørte. Omtaler av kvinnedagen gjorde på sin side 6 av 10 glade, mens flyktningstrømmen gjennom Europa gjorde aller flest triste. Tilnærmet 100 prosent oppgir at omtaler av dette gjorde dem triste eller opprørte.

– Flyktningstrømmen gjennom Europa har vært en av de mest omtalte sakene ved gjentatte kvartaler nå, og lite overraskende er det at dette gjør folk opprørte og lei seg. Ski derimot er alltid populært på vinteren, særlig med verdensmesterskap og solid norsk innsats. Vi er ikke overrasket over at langrenn, kombinert og hopp står for kvartalets store gladsaker, sier analysesjef i Retriever, Guro Lindebjerg.

VM på ski dekket best

Hele 8 av 10 mener at VM på ski ble godt dekket, mens kun halvparten mener at Donald Trump har blitt godt nok dekket. Terrorangrepet i London ga 1.635 medieomtaler og når derfor ikke opp på topp 10-listen dette kvartalet.

– At ikke flere mener at dekningen av Donald Trump har vært tilstrekkelig kan skyldes mange ting. Enten mener mange at vinklingene blir for tabloide, omtalen er dårlig eller at det rett og slett har stått alt for mye gjentagende om den ferske presidenten, sier Guro Lindebjerg.

Første kvartal 2017 – topp 10 mediesaker*:

Donald Trump 18073
Flykningsstrømmen gjennom Europa 8310
Krig i Syria 7301
Dopingsak mot Johaug 4526
VM på ski 4368
Tour de ski 3947
Ulvedebatt 3630
Jensen-saken 3469
Kvinnedagen 2625
Opprør mot Rema 1000 2089

*Kilde: Retriever 

Om undersøkelsen

AgendaTracker-undersøkelsen kartlegger hvilke mediesaker nordmenn har fått med seg og hvordan de reagerer på dem. Den gjennomføres hvert kvartal blant et representativt utvalg nordmenn. Respondentene rangerer nyhetssaker etter hvor stort inntrykk de har gjort og hvor triste, opprørte eller glade sakene har gjort dem. Prosjektet gjennomføres som et samarbeid mellom kommunikasjonsbyrået PR-operatørene, medieanalysebyrået Retriever og meningsmålingsinstituttet YouGov.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Rådgiver Nikolai Riibe, PR-operatørene, tlf. 901 93 188
Analysesjef Guro Lindebjerg, Retriever, tlf. 980 88 748
Research Team Manager Per Ståle Ekrol, YouGov, tlf. 934 23 516

Dette innlegget er skrevet av: