Skal vinne pizzakrigen: PR-operatørene skal servere Peppes Pizza

Peppes Pizza har valgt PR-operatørene i kampen om å vinne de norske pizzakundene. Mens konkurrentene synes å fokusere alt på å bli størst, vil Peppes først og fremst være best.

I følge undersøkelsen Middagsdagboken 2017 gjort av analysebyrået Ipsos, er pizza den mest populære retten på norske middagsbord, hver eneste dag i uken. Dette har resultert i at det spises mer pizza enn noen gang i Norge. Dette gjør at kampen om de norske pizzakundene aldri har vært hardere. Peppes Pizza varsler en offensiv satsing, og har valgt kommunikasjonsbyrået PR-operatørene som sin våpendrager.

− Retailkompetanse, strategisk- og kreativ kraft og ikke minst evne til å gjøre ord til handling var avgjørende når vi skulle velge kommunikasjonspartner. Derfor valgte vi PR-operatørene. Slaget som utkjempes i pizzamarkedet vinnes i felt, ikke med store ord bak skrivepulten, sier markeds- og kommunikasjonssjef i Peppes Pizza, Marianne Lund.

Gode drivere nøkkelen til suksess

PR-operatørene skal bistå Peppes med strategisk rådgiving, kreative konsepter og det løpende kommunikasjonsarbeidet. Selv om det er mye fokus på å vinne kundene, handler like mye om B2B-kommunikasjon.

− Jeg er overrasket over det store fokuset fra mange om å være størst. Selvsagt er distribusjon viktig, men nøkkelen til suksess i dette markedet er gode drivere. Peppes har en sterk merkevare og et godt, lønnsomt franchisekonsept med mulighet for lokal tilpasning. Det hjelper ikke å være størst i verden om du ikke er best i gata, sier kundeansvarlig rådgiver i PR-operatørene, Stian Lyberg.

Innsiktsbasert tilnærming

Peppes har allerede gjort flere endringer i sin strategi, med gode resultater. Innsikt vil stå sentralt i det videre arbeidet.

− Et av våre viktigste våpen vil være lokal kunnskap. Vi skal vite mest om det lokale markedet og kundene, hva som driver markedet og utviklingen, og alltid ligge et steg foran. Dette preger alt vi gjør, fra produktutvikling og utvikling av konsepter, til kommunikasjon og markedsføring, sier Lund.

Fare for overetablering

Alle de store aktørene i pizzamarkedet har varslet at de vil åpne mange nye utsalgssteder de neste årene. Til tross for at pizzamarkedet er i vekst, er det sannsynlig at ikke alle vil lykkes.

− Jeg tror det er en stor fare for overetablering, og at mange vil måtte stenge igjen etter kort tid. Høy etableringstakt må kombineres med kvalitet og god drift. Man må evne å raskt skape lønnsomhet lokalt dersom nyetableringer skal være bærekraftige. Og det tror jeg Peppes har størst forutsetninger for å lykkes med, avslutter Lyberg.

Dette innlegget er skrevet av: