Reisebrev: Cannes Young Lions

PR-operatørenes Eivind og Cathleen gir deg en liten smak på livet som ung løve i det som er verdens største kommunikasjonsfestival. Fra ankomst i forsinket fly til presentasjon og fest på spektakulære Palais des Festivals.

Fredag; Frisørtime på flyplassen og ankomst Cannes

Vi har begge sittet og smått prokrastinert store deler av dagen og er usannsynlig klare for en uke med faglig påfyll, konkurranse, kjendiser i stor skala og yachter i omtrent lik skala. Turen til Cannes går gjennom den nyoppussede flyplassen noen kilometer nord for Oslo. Flyet er selvfølgelig forsinket, men vi blir belønnet med at det er et av Norwegians nye Dreamliner-fly, så det er ok. Vel fremme i Cannes, dog en time for sent, finner vi frem til Riviera Eden Palace, slenger fra oss kofferter og sekker, og hopper inn i shorts/kjole. På stranda under Cannes Lions kjøper alle de største merkevarene (Facebook, Google, Spotify, Oracle osv osv.) opp en egen del av kystlinjen. Det som til vanlig er strandrestauranter blir til usedvanlig kostbare reklame-stands, med drikke, fest, merchandise og foredragsholdere som sikkert tar høyere honorar enn alle på Talerlisten.no tilsammen.

cannes

Lørdag; Stille katastrofer

Lørdag begynner det vi kom hit for, Young Lions PR. Rundt 12.30 møter vi flittig opp i et klasserom i kjelleren på festivalområdet. Der sitter det rundt 25 andre team fra hele verden. Japan smiler og nikker, og Eivind klarer å lure inn en «photobomb» på det som sikkert er deres reisebrev-bilde. Svenskene hilser pent, men ellers er ikke folk overivrige på å si hei. Det er en litt avventende stemning i rommet.

En kar fra MSLGroup tar scenen, han er juryleder, man ser at han synes dette er utrolig gøy. Det skrur opp stemningen et par hakk for oss og, og det føles som om rommet våkner litt. Rundt 50 mennesker i dette rommet har reist alt fra noen timer, til omtrent en dag for å være med på dette.

Jurylederen har med seg en lang presentasjon som han sier han ikke skal bruke og kommer fort til poenget. Briefen kort fortalt er: Hvordan spre oppmerksomhet om den glemte katastrofen i området rundt Chad-innsjøen. En godt skrevet brief med tydelige rammer, uten at det blir for innskrenkende. Vi er fornøyde.

Ideene kommer faktisk overraskende lett denne gangen, og vi jobber med konseptet «a shout for a silent emergency» utover kvelden. Etter en noe skuffende middag bærer det relativt tidlig i seng, søndagen er dagen da det egentlige arbeidet skal legges ned.

Søndag: Stress og lettelse

Vi ankommer festivalområdet rundt klokka ni. Navigerer oss frem til konkurranseområdet. Det ser litt ut som et pc-rom Eivind hadde på ungdomsskolen. Når vi setter oss ned for å begynne arbeidet finner vi, til Cathleens store frustrasjon, ut at vi må jobbe med herligheten paint.net. For dem som ikke er kjent med programmet, er det en litt mindre forferdelig utgave av paint. Her skal det skapes. Vi jobber oss gjennom paint-problemer og fransk tastatur, og selv om vi var et av få team som var klare til å produsere alt fra morgenen, merker vi presset når klokka nærmer seg 20.00. Lettelsen er stor når vi leverer inn presentasjon, kampanjebeskrivelse og oppsummeringsslide klokken 19.38. Nå gjenstår «bare» presentasjonen.

Mandag: Nerver og Young Guru

Eivind og Cathleen ser ganske spente ut før de skal på scenen og presentere oppgaven sin

Vi har presentasjonstid 12.15. Etter noen intense øvingstimer på morgenen sitter vi klare rundt 11.45. Nervene er absolutt tilstede. Eivind klarer ikke helt å slutte å synge, og Cathleen jogger rundt i ring. Det ser nok litt ut som om vi har flyktet fra et sanatorium i nærheten. Noe forsinket kommer vi inn i jury-rommet. Det er tre dommere, alle er blide. Det ser faktisk ut som om de synes dette er mer gøy enn slitsomt. Presentasjonen går bra. Spørsmålene juryen stiller er greie, og vi går derfra med en veldig god følelse. Vi kan være stolte av det vi har levert, og vi leverte det på en god måte.

Det blir alltid et slags antiklimaks etter slike presentasjoner. I tillegg får vi ikke vite noe før fire timer senere. De fire timene bruker vi på en kjapp tur hjemom, og en litt lengre tur innom ICCO (internasjonalt PR-nettverk som KOMM og dermed PR-operatørene er med i). Der slumper vi innom et spennende foredrag av lydtekniker og produsent Young Guru, mannen bak en hel haug av Jay Z sine låter. Han forteller om morgendagens pengestrøm for artister, og mener det ikke egentlig er penger i musikksalg lenger, nå er det samarbeid med brands og konserter som gjelder. Inspirerende å se hvor utrolig mye han brenner for dette.

Dommen

15.30 retter vi nesa tilbake mot konkurranseområdet, nå er det straks tid for å få vite hvem som vinner. Vi er veldig spente, til og med stoiske Cathleen klarer ikke la være å smile, vi har veldig lyst til å vinne. Etter en del forsinkelse kommer dommerne opp på scenen. De sier de er veldig imponerte, og at dette er det største PR-heatet i konkurransens historie. Tredjeplass annonseres først, Costa Rica, kult! Andreplassen kommer opp, UK! Og førsteplassen, mye spenning i rommet nå, Ungarn tar det. Det er ikke til å stikke under en stol at vi er litt skuffa. Vi gjorde vårt beste, og har egentlig all grunn til å være fornøyde. En kjapp middag og en kort lur, og så er det tid for Young Lions-festen, meldingen hjemmefra var tydelig: Bra jobbet, men nå har dere å vinne festen.

Den skal vi vinne, og resten av uka også!

PR-operatørene nyter en velfortjent pause i sola i Cannes
cannes2

Innlegget er skrevet av: