O, jul med din glede?

Hei, hå nå er det jul igjen! For de aller fleste betyr det at nettene er i ferd med å bli lange, nissen på god vei til å finne plassen sin på låven, englene finpusser teknikken før de skal dale ned i skjul og før vi vet ordet av det er vi alle i gang med å gå rundt en enebærbusk. Det er med andre ord spennende tider vi står midt oppe i. Og tid for et lite tilbakeblikk – og kanskje litt ettertanke.

For oss i PR-operatørene er det en ekstra spennende tid. Sammen med kunder og samarbeidspartnere har året gitt mange utfordrende og spennende prosjekter, faglig utvikling og gode resultater – både for oss og de vi jobber for. Den siste tiden har vi i tillegg brukt mye tid og energi på å planlegge flytting. Etter ti år i Møllergata starter vi det nye året i splitter nye lokaler i Lille Grensen 7. Vi gleder oss til å ønske velkommen dit!

Men hva har året vi snart har lagt bak oss gitt oss? For alle vi som jobber med kommunikasjon og media har det vært et begivenhetsrikt år. Vi har sett hvordan kommunikasjon har kraft til å skape endring, på godt og vondt. I grunnen er det vel derfor vi kommuniserer. Fordi vi ønsker små eller store endringer.

Løgn og bedrag
Det kanskje viktigste 2017 har lært oss kommunikatører er at løgn fungerer. Dette fikk nylig sitt absolutte manifest ved at Språkrådet kåret «falske nyheter» som årets nyord. Løgn som kommunikasjonsvirkemiddel er selvsagt like gammelt som kommunikasjon i seg selv. Men det siste året har vi forstått at vi ikke lenger kan søke sannheten der vi tidligere ville funnet den.

Vi kan ikke lenger stole på stormakter og verdens mektigste menn. Trump tas gang på gang i å komme med usannheter, og blir like fornærmet hver gang det avsløres. Og han har sin likemann i Putin, som like ofte benekter Russlands befatning med det amerikanske presidentvalget, konflikten i Ukraina eller den systematiske dopingen i russisk idrett. Stort bedre blir ikke situasjonen av at Nord-Koreas enemektige Kim Jung-Un velger å kommunisere med langdistanseraketter og trusselen om å være i besittelse av atomstridshoder. Og en amerikansk president som velger å respondere som en pubertal trettenåring med tilsynelatende uoverveide twitterbomber.

Hvem kan vi stole på når heltene svikter?
Det er lett å hevde at det er en gal verden, og at vi er heldige som bor i et land som Norge. Men også her hjemme begynner vi å tvile på hvem vi skal tro på. Cappelen-/Jensensaken har fortalt oss at vi ikke kan stole på politiet og at det ikke hjelper å skrive SMSer i kode. Johaugsaken har sjokkert oss med at vi ikke lenger kan stole på heltene våre, eller i alle fall ikke på de som står oss nærmest og som i utgangspunktet skal hjelpe oss. Og Rema lærte at det kan bli skjebnesvangert å ikke lytte til kundene sine. Da hjelper det ikke engang å lansere en Æ.

Et splittet folk
Selv ikke myndighetene og norske politikere har evnet å gi et klart og tydelig svar på hva som er rett og galt i 2017. Er innvandring og integrering et problem for Norge? Drukner vi i flyktningestrømmen fra Syria, og er norske verdier truet? Og hva er egentlig sannheten rundt hva som skjedde i SSB og med Christine Meyer? Var det Jonas Gahr Støres manglende evne til å snakke til folk flest som gjorde at de borgerlige nok en gang får danne regjering? Hva med ulven? Trur den næringsgrunnlaget for bygde-Norge, eller er den en politisk brikke i et større spill? For ikke snakke om bilens rolle i Oslo sentrum. Kommer virkelig sentrum til å dø, fordi vi ikke får kjøre helt frem til døra? 2017 har vist hvordan kommunikasjon kan brukes til både å samle, splitte, skremme og engasjere et helt folk.

Menn som hater kvinner
Avsløringene i kjølvannet av #metoo har sjokkert de fleste, selv om vi alle vel egentlig visste at menn i maktposisjoner har en lei tendens til å misbruke sin posisjon. Og at alle vi rundt ikke har mot nok til å gjøre noe med det. Maktmisbruk og seksuell trakassering er i høyeste grad kommunikasjon, på samme måte som å unnlate å foreta seg noe er det.

Om du har lest helt hit tenker du sikkert «skulle ikke dette være en hyggelig julehilsen?». Og det er det selvsagt, men det er også en oppfordring til alle oss som elsker faget og kommunikasjon, til å bruke posisjonen vår til å skape positiv forandring.

Næringslivet er fremtidens helter
Og alt har strengt tatt ikke bare vært negativt. 2017 har også skapt positive motkrefter til alle løgnene, truslene og misbruket. I næringslivet og blant norske og internasjonale annonsører ser vi nå en klar trend i retning av at det er et ønske om å skape en bedre verden. Vi ser hvordan kommunikasjon ikke lenger bare brukes til å skape positiv forandring for merkevarer, men også for samfunnet. Mye tyder på at næringslivet kan bli fremtidens nye helter, og at kommunikasjon kan bli ett av de viktigste våpnene i kampen for et bedre samfunn. Det er vel et godt ønske når vi nå går inn i julehøytiden, og et nytt år i møte?

God jul!

Dette innlegget er skrevet av: