Listhaug knuser Trump og Thommessen

AgendaTracker Q1 2018: 68 prosent mener at Sylvi Listhaug-saken har gjort sterkt inntrykk på dem i årets første kvartal. Henholdsvis 45, 38 og 34 prosent mener at #MeToo-skandaler, byggeskandalen på Stortinget og Donald Trump har gjort sterkt inntrykk i løpet av årets første måneder.

– Det har vært en skandalefylt start på året, og for første gang på lenge er det ikke krigen i Syria eller Donald Trump som gjør sterkest inntrykk på folk. De som imidlertid greide å unngå de store skandalene er den norske OL-delegasjonen som sto for brorparten av kvartalets gladsaker, sier rådgiver i PR-operatørene, Nikolai Riibe.

Flest saker om vinter-OL

I 2017 var det Donald Trump som sto for desidert mest mediedekning i Norge. Tall fra analysebyrået Retriever viser imidlertid at det er vinter-OL som genererte mest oppmerksomhet i det første kvartalet i 2018 med 24.514 ulike saker. På andreplass finner vi saker knyttet til #MeToo-avsløringer og på tredjeplass finner vi saker om den omstridte amerikanske presidenten.

Fungerende analysesjef i Retriever, Sigmund Wøien melder om en turbulent start på året i norske medier.

– Det har generelt sett vært utrolig mange ulike store saker i media de siste månedene. Vinter-OL genererer som regel alltid en del oppmerksomhet, men i år har det vært enormt mye. For første gang på lenge er det ikke Donald Trump som stikker seg mest ut, forklarer analysesjefen.

Mange skandaler – få gladsaker

Av kvartalets elleve største mediesaker er det ytterst få gladsaker. Kun OL og Paralympics i Pyeongchang har blitt oppfattet positivt blant folk flest. Henholdsvis ni og åtte av ti nordmenn sier de sportslige lekene i Sør-Korea har gjort dem glade. Blant de resterende sakene er det så godt som ingen gladsaker, og regjeringsforhandlingene på Jeløya er det nærmeste vi kommer.

– At så få som 23 prosent sier at de ble glade av å lese at Venstre gikk inn i regjeringen, tror jeg kan ha en sammenheng med Sylvi Listhaug-saken som oppsto i senere tid. Det virker som at det er lite i norsk politikk som gjør folk glade om dagen, sier rådgiver i PR-operatørene, Nikolai Riibe.

God dekning

Det er ikke overraskende vinter-OL det norske folk opplever som best dekket i media de siste tre månedene. Samtidig er det få saker blant de elleve største som oppleves som dårlig dekket. Etter vinter-OL er det byggeskandalen på Stortinget, Sylvi Listhaug-saken og #MeToo hvor folk er mest fornøyde med dekningen.

– Det har vært et høyt trykk i media de siste månedene, noe veldig mange har bemerket seg. Omtrent ingen er misfornøyde med dekningen av vinter-OL og kun to av ti er misfornøyde med dekningen av henholdsvis byggeskandalen på Stortinget og Sylvi Listhaug-saken. Halvparten av oss synes imidlertid at dekningen av Paralympics ikke har vært tilstrekkelig, sier fungerende analysesjef i Retriever, Sigmund Wøien.

Topp 11 saker i første kvartal 2018*

Vinter-OL i Pyeongchang 24514
#Metoo inkl. (Trond Giske-saken, Tonning-Riise-saken, Skei Grande-saken) 15565
Donald Trump 11909
Krigen i Syria 5899
Sylvi Listhaug-saken 5523
Regjeringsforhandlinger, Venstre inn i regjeringen 3748
Nord-Korea 3285
Flyktningstrømmen 2940
Paralympics 2059
Boligmarkedet 1964
Stortingets byggeprosjekt og Olemic Thommessens avgang 1424

*= Kilde: Retriever.

Om undersøkelsen AgendaTracker-undersøkelsen kartlegger hvilke mediesaker nordmenn har fått med seg og hvordan de reagerer på dem. Den gjennomføres hvert kvartal blant et representativt utvalg nordmenn. Respondentene rangerer nyhetssaker etter hvor stort inntrykk de har gjort og hvor triste, opprørte eller glade sakene har gjort dem. Prosjektet gjennomføres som et samarbeid mellom kommunikasjonsbyrået PR-operatørene, medieanalysebyrået Retriever og meningsmålingsinstituttet YouGov.

Dette innlegget er skrevet av: