Instagram-brukere får nettprofiler

Instagram har vokst seg stor på de mobile plattformene. Nå får brukerne også egne profilsider på nett.

Instagram introduserte nylig «Instagram profiles», som gir alle brukere en profil på nett. Denne gir de samme mulighetene som Instagram-appene: Man kan følge andre brukere samt like og kommentere bilder. Førsteinntrykket av den nye tjenesten er bra: Instagram ser lekker ut, også i webformat. Men foreløpig er det en del som mangler – det finnes blant annet ingen søkefunksjon for å finne profiler.

Ligner på Facebook
Øverst på siden presenteres syv bilder i faste rammer. Det ser ut til at det er de mest populære bildene som får plass her. Toppfeltet har imidlertid en slideshow-funksjon, slik at bildene byttes ut fortløpende. Resten av bildene følger kronologisk nedover siden.

Instagram og Facebook deler mange visuelle trekk. Dette er et bilde fra kontoen til Puma.

Å følge en bruker gjøres ved å trykke på en stor «follow»-knapp. Til høyre for denne presenteres brukerens biografi. Det er også oversikt over kontoens følgere og hvem brukeren selv følger.

Det er ikke til å komme bort fra at Instagram på nett ligner på Facebook – visuelt så vel som funksjonelt. Dette har sin naturlige forklaring i at det er Facebook som eier bildedelingstjenesten.

Det har siden oppkjøpet vært spekulert i hvorvidt verdens største sosiale nettverk på sikt vil slå sammen de to tjenestene, men nå ser det altså ut til at de inntil videre vil bli holdt atskilt. Det er imidlertid ingen tvil om at tilgang til Instagram-profiler på nett vil gjøre det enklere for brukere å dele innhold til andre sosiale plattformer.

Fordel for markedsførere
Instagram har etter hvert blitt et flittig brukt verktøy for brands som ønsker visuell profilering. Tidligere har vi omtalt blant andre Red Bulls satsing på bildedeling, som har vært en stor suksess. Når Instagram nå også finnes i webutgave, betyr det ytterligere muligheter for eksponering.

Slik ser kontoen til Red Bull ut på nett.

– Brands kan selvfølgelig dra nytte av Instagram som en gratis markedsføringskanal. Fordelen med Instagram er at det er en kanal ment for inspirasjon i større grad enn informasjon. Klarer man å benytte seg av det, kan man tillate seg å legge ut bilder av nye produkter eller aktuelle hendelser, sier rådgiver Ellen Amalie Vold i PR-operatørene.

Hun tror at Instagram, på tross av Facebook-eierskap, kan eksistere som selvstendig tjeneste på nett. – Vi ser jo at det til stadighet dukker opp nye muligheter for å samkjøre ulike sosiale kanaler. Instagram er en blanding av Twitter, med korte tekster og hashtags, og Facebook. Hvis man fortsetter med det samme oppsettet, håper og tror jeg at den kan fortsette som en selvstendig tjeneste, med gode muligheter for samkjøring med andre kanaler, sier Vold.

Reklamefri – men hvor lenge?
Korrelasjonen mellom antall brukere og mengden reklame illustreres godt av Facebook, som i dag opererer med både sponsede lenker, reklame i nyhetsfeeden og profilering mot betaling. Til sammenligning er Instagram en kanal helt fri for reklame.

– Jeg håper Instagram forblir reklamefri så lenge som mulig. Skal man først dra inn det kommersielle, bør det løses på en måte som står til tjenestens noe uskyldige profil. Instagram er jo på en måte Facebooks kunstneriske og uavhengige lillebror, sier Vold.

Spørsmålet er hvor lenge dette kan fortsette: Man må bare anta at Mark Zuckerberg på et eller annet tidspunkt ønsker en avkastning på Instagram-investeringen. – Men hvis det plutselig begynner å poppe opp reklame fra virksomheter jeg ikke kan relatere til mellom bilder av venners hverdagshendelser og bilder fra virksomheter som inspirerer meg, vil motivasjonen min for å bruke Instagram bli helt annerledes, legger Vold til.

Enn så lenge finnes det intet skille mellom de private og kommersielle aktørene på Instagram. En virksomhet kan altså ikke opprette en fanside, slik man kan på Facebook. Av den grunn har mange virksomheter valgt å la ansatte fronte satsingen på bildedeling. Dette kan du lese mer om her.

Vil du motta vårt nyhetsbrev?
Klikk her

Er du interessert i å motta pressemeldinger fra oss på vegne av våre kunder? Meld fra fra hvilke områder du er interessert i.
Klikk her

pr-o
  • PR-operatørene
  • Møllergaten 8, 3. etasje
  • N-0179 Oslo

Vinner av European Excellence
Awards 2009, 2010, 2011 og 2012

Vinner av Gullkornprisen
2007, 2008, 2009, 2011 og 2014

Sertifisert av Det Norske
Veritas

 
FB LI TW YT

PR-operatørene
Møllergaten 8, 3. etasje
N-0179 Oslo
Tlf.:+47 476 20 200