Folk husker Trump, flyktningene og Syria

(Foto: Gage Skidmore, Flickr)

En rappkjefta, amerikansk forretningsmanns brautende kamp om presidentsetet er enkeltsaken som har gjort inntrykk på flest nordmenn. Samtidig fortsetter nyhetsdekningen av den globale flyktningstrømmen og herjingene i Syria, å opprøre folk flest.

Den amerikanske primær-valgkampen har naturlig nok fått ekstra mye oppmerksomhet i år. Donald Trumps uortodokse fremgangsmåte er utvilsomt årsaken til dette. I årets første AgendaTracker er det allikevel saker om terrororganisasjonen IS, situasjonen i Syria og den hjemlige debatten rundt flyktningstrømmen som gjør mest inntrykk, og opprører flest. AgendaTracker er en kvartalsvis undersøkelse gjennomført av meningsmålingsinstituttet YouGov i samarbeid med kommunikasjonsbyrået PR-operatørene og medieanalysebyrået Retriever.

Trump og terror

Når det kommer til følelsene disse sakene får fram hos folk, viser undersøkelsen at nesten tre av fire blir opprørte av den pågående primær-valgkampen i USA. Naturlig nok svarer nær sagt alle det samme om situasjonen i Syria og saker om IS. Henholdsvis 96 og 97 prosent. Flyktningdebatten frembringer de samme reaksjonene hos 83 prosent av de spurte. Til sammenligning oppgir 84 prosent at saker om forholdet mellom Russland og Norge gjør dem opprørte.

–Trump-sagaen er både morsom, interessant og skummel å følge. I tillegg inneholder den så mange oppsiktsvekkende elementer at naturlig vekker interesse, harme og latter. Hadde det ikke vært for ham ville selvfølgelig ikke primær-valgrunden fått like mye oppmerksomhet er hjemme. Nordmenn tror jo at de kjenner USA, men Trump har fått nok fått mange til å både klø seg i hodet, og sikkert være litt engstelige også, sier rådgiver i PR-operatørene, Nils Johan Halvorsen.

Idretten er lysglimtene

Igjen skal man lete med lys og lykte for å finne mediesaker som folk biter seg merke i som positive og oppløftende. De få som, i undersøkelsen oppgav at de hadde fått med seg ungdoms-OL på Lillehammer, sier dette gav positive følelser. En god del flere la merke til dekningen av VM i skiskyting i Holmenkollen, og hele 96 prosent ble litt eller meget glad av det.

–Norsk idrettssuksess på hjemmebane er jo alltid gledelig. Og nok en gang ser vi at sportsarrangementer er de sakene, av positiv karakter, som blir lagt merke til. Undersøkelsen viser også at nesten halvparten av de spurte synes mediene burde dekke flere «gla’»-saker. Da vitner det om den dissonans mellom hva det skrives om, og hva folk ønsker seg, sier Kristina Nilsen, kunde- og analysesjef i Retriever.

Om undersøkelsen

AgendaTracker-undersøkelsen kartlegger hvilke mediesaker nordmenn har fått med seg og hvordan de reagerer på dem. Den gjennomføres hvert kvartal blant et representativt utvalg nordmenn. Respondentene rangerer nyhetssaker etter hvor stort inntrykk de har gjort og hvor triste, opprørte eller glade sakene har gjort dem. Prosjektet gjennomføres som et samarbeid mellom kommunikasjonsbyrået PR-operatørene, medieanalysebyrået Retriever og meningsmålingsinstituttet YouGov.

Vi gjør oppmerksom på at denne undersøkelsen ble utført i uke 11, før terroranslagene i Brussel og Pakistan. Dekningen av disse hendelsene er følgelig ikke inkludert i resultatene.

 

Topp 10 nyhetssaker Q1 2016 Antall oppslag
Flyktningdebatten i Norge 18464
Situasjonen i Syria 15090
Den islamske stat (IS) 10618
Oljeprisen 8370
Forholdet mellom Russland og Norge/NATO 8304
Presidentvalgkampen i USA 5532
Skiskytter-VM i Holmenkollen 5178
Ungdoms-OL på Lillehammer 3734
Boligmarkedet 3082
Zikaviruset 2288

(Foto: Gage Skidmore, Flickr)

En rappkjefta, amerikansk forretningsmanns brautende kamp om presidentsetet er enkeltsaken som har gjort inntrykk på flest nordmenn. Samtidig fortsetter nyhetsdekningen av den globale flyktningstrømmen og herjingene i Syria, å opprøre folk flest.

Den amerikanske primær-valgkampen har naturlig nok fått ekstra mye oppmerksomhet i år. Donald Trumps uortodokse fremgangsmåte er utvilsomt årsaken til dette. I årets første AgendaTracker er det allikevel saker om terrororganisasjonen IS, situasjonen i Syria og den hjemlige debatten rundt flyktningstrømmen som gjør mest inntrykk, og opprører flest. AgendaTracker er en kvartalsvis undersøkelse gjennomført av meningsmålingsinstituttet YouGov i samarbeid med kommunikasjonsbyrået PR-operatørene og medieanalysebyrået Retriever.

Trump og terror

Når det kommer til følelsene disse sakene får fram hos folk, viser undersøkelsen at nesten tre av fire blir opprørte av den pågående primær-valgkampen i USA. Naturlig nok svarer nær sagt alle det samme om situasjonen i Syria og saker om IS. Henholdsvis 96 og 97 prosent. Flyktningdebatten frembringer de samme reaksjonene hos 83 prosent av de spurte. Til sammenligning oppgir 84 prosent at saker om forholdet mellom Russland og Norge gjør dem opprørte.

–Trump-sagaen er både morsom, interessant og skummel å følge. I tillegg inneholder den så mange oppsiktsvekkende elementer at naturlig vekker interesse, harme og latter. Hadde det ikke vært for ham ville selvfølgelig ikke primær-valgrunden fått like mye oppmerksomhet er hjemme. Nordmenn tror jo at de kjenner USA, men Trump har fått nok fått mange til å både klø seg i hodet, og sikkert være litt engstelige også, sier rådgiver i PR-operatørene, Nils Johan Halvorsen.

Idretten er lysglimtene

Igjen skal man lete med lys og lykte for å finne mediesaker som folk biter seg merke i som positive og oppløftende. De få som, i undersøkelsen oppgav at de hadde fått med seg ungdoms-OL på Lillehammer, sier dette gav positive følelser. En god del flere la merke til dekningen av VM i skiskyting i Holmenkollen, og hele 96 prosent ble litt eller meget glad av det.

–Norsk idrettssuksess på hjemmebane er jo alltid gledelig. Og nok en gang ser vi at sportsarrangementer er de sakene, av positiv karakter, som blir lagt merke til. Undersøkelsen viser også at nesten halvparten av de spurte synes mediene burde dekke flere «gla’»-saker. Da vitner det om den dissonans mellom hva det skrives om, og hva folk ønsker seg, sier Kristina Nilsen, kunde- og analysesjef i Retriever.

Om undersøkelsen

AgendaTracker-undersøkelsen kartlegger hvilke mediesaker nordmenn har fått med seg og hvordan de reagerer på dem. Den gjennomføres hvert kvartal blant et representativt utvalg nordmenn. Respondentene rangerer nyhetssaker etter hvor stort inntrykk de har gjort og hvor triste, opprørte eller glade sakene har gjort dem. Prosjektet gjennomføres som et samarbeid mellom kommunikasjonsbyrået PR-operatørene, medieanalysebyrået Retriever og meningsmålingsinstituttet YouGov.

Vi gjør oppmerksom på at denne undersøkelsen ble utført i uke 11, før terroranslagene i Brussel og Pakistan. Dekningen av disse hendelsene er følgelig ikke inkludert i resultatene.

 

Topp 10 nyhetssaker Q1 2016 Antall oppslag
Flyktningdebatten i Norge 18464
Situasjonen i Syria 15090
Den islamske stat (IS) 10618
Oljeprisen 8370
Forholdet mellom Russland og Norge/NATO 8304
Presidentvalgkampen i USA 5532
Skiskytter-VM i Holmenkollen 5178
Ungdoms-OL på Lillehammer 3734
Boligmarkedet 3082
Zikaviruset 2288