Dette betyr Facebook-endringene for deg

Som mange har fått med seg varslet Facebook om store endringer i nyhetsstrømmen sin sent forrige uke. Dette som et grep for å bli mer relevant for brukerne sine, og aktivisere dem når de først er inne på plattformen. Endringene går ut på å bevisst redusere rekkevidden for innhold fra bedrifter og andre kommersielle sider på Facebook. I stedet vil Facebook prioritere innhold delt av venner og familie. Kanskje er dette et tiltak for å få bedrifter til å bruke mer penger på annonsering?

Det er Facebook sitt eget rangeringssystem som avgjør hva brukerne får opp i nyhetsstrømmen sin, og i hvilken rekkefølge. Rangeringssystemet måler hvor relevant et innlegg eller en side er for den unike brukeren. En like, kommentar, eller deling er et tegn på at det aktuelle innlegget er relevant og øker sannsynligheten for at brukeren blir eksponert for annet innhold fra samme avsender senere. Utrulling av disse nye algoritmene blir gjort over de neste månedene.

Hva betyr endringen for deg som Community Manager?

De nye endringene betyr at engasjement blir stadig viktigere for å kunne nå ut med ditt budskap til de riktige interessentene. Ikke minst også for at siden din skal få en høyere rangering enn konkurrentenes sider. Facebook setter en høyere rangeringsverdi på interaksjon mellom privatpersoner (venner/familie) enn B2C-innlegg. Fremover bør du derfor fokusere på engasjerende innhold som har høy sannsynlighet for å bli delt og diskutert mellom venner. Rådgiver i PR-operatørene, Lukas Loeb, mener det er flere tiltak som kan hjelpe i dette arbeidet:

– Erfaringsmessig får du god uttelling ved å fremme egne ansatte i bedriften. Personifisering av innlegg skaper godt engasjement, og ikke minst får vedkommende som fremmes en sterkere kobling til merkevaren. I tillegg bør du gjøre en vurdering på hvilke influencere som kan styrke merkevaren din når du kommuniserer med omverdenen. Bloggere, Youtubere og TV-personligheter kan bistå med betydelig økt engasjement rundt din kommunikasjon.

Du vil merke nedgang – men hvor mye?

Når utrullingen av de nye algoritmene inntreffer vil en rekke bedriftssider se at rekkevidde, videoavspillinger, trafikk til landingsside, etc. vil synke. Dette kommer selvsagt til å variere fra side til side. Det som avgjør hvor mye disse faktorene vil synke er hvilken type innhold du har produsert tidligere og hvordan brukerne har interagert med det. Får innleggene dine generelt lavt engasjement vil du se de største nedgangene, men om du får jevnlig bra engasjement vil du se en mindre nedgang.

– Merker du en betydelig nedgang er det ikke krise, men du må gjøre endringer. Finn data på hva som fungerer bra og hva som fungerer mindre bra for dine følgere. Forsøk også å se bedriften din utenfra. Ofte kan noen utenfor bedriften bistå med å tenke nytt og peke på forbedringsområder som man ikke ser selv, sier Loeb.

Det er også verdt å merke seg at folk som ønsker å se innlegg fra bedriftssider øverst i nyhetsstrømmen manuelt kan velge dette i innstillingene sine på Facebook.

Hvilke typer innlegg kommer til å gå bra fremover på tross av denne endringen?

Overordnet er det viktigste å skape engasjement og samtale mellom Facebook-brukere. Video og foto vil fortsatt gå bedre enn rene tekst-innlegg, men engasjerende innganger blir stadig viktigere. Facebook trekker frem spesielt en type innlegg de mener vil gå bedre enn andre fremover – live video. I følge Facebook får direktesendte videoer seks ganger så mye engasjement som vanlige videoer.

– Direktesendte videoer vil være den viktigste faktoren for en bedriftsside som ønsker å øke rangeringen sin i kamp mot andre bedrifter og innlegg i nyhetsstrømmen til privatpersoner, forteller Loeb.

NB: Trigger-tekster som oppfordrer til deling eller kommentering regnes av Facebook som ikke-meningsfylt samhandling. De vil derfor degradere denne type innlegg i nyhetsstrømmen.

Strategisk annonsering blir stadig viktigere

Tilbake til Facebooks nye rangerings-algoritmer. Fremover vil det blir viktigere å sponse innlegg jevnlig istedenfor å kun sponse noen få innlegg med en større sum. Risikoen med sistnevnte er at alle innlegg som ikke blir sponset risikerer å få en gjennomsnittlig lavere rangering, og i det du skal sponse det ene innlegget med en større sum får du mindre ut av annonseringskronene dine.

– Med de nye endringene må bedrifter sponse og segmentere smartere. Kampen om visninger, klikk, konverteringer, likes og delinger vil spisses de neste månedene, avslutter Loeb.

Les også: 7 spørsmål du må stille deg for å lykkes på Facebook

Ønsker du å sparre med noen om mulighetene for din bedrift på Facebook, hjelper vi deg gjerne!

Dette innlegget er skrevet av: